USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY ze dne 19. července 2000 č. 735 + P ke Zprávě za období od 1. června 1999 do 31. května 2000
o stavu vyřizování stížností podaných proti České republice
u Evropského soudu pro lidská práva.
Usnesení vlády ČR č.735 + P/2000 ze dne 19.07.2000
VLÁDA ČESKÉ
REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 19. července 2000 č. 735 +
P
ke Zprávě
za období od 1. června 1999 do 31. května 2000
o stavu vyřizování stížností
podaných proti České republice
u Evropského soudu pro lidská
práva
Vazba
na zdroj: V l á d aI. b e r e n a v ě d o m í Zprávu za období od
1. června 1999 do 31.května 2000 o stavu vyřizování stížností podaných proti
České republice u Evropského soudu pro lidská práva obsaženou v části III
předloženého materiálu;II.
s c h v a l u j e Závazné postupy pro ministerstva k zajištění stanovisek a
vyjádření vlády České republiky ke stížnostem podaným proti České republice u
Evropského soudu pro lidská práva, k zajištění
výkonu případných odsuzujících rozsudků tohoto soudu a k ukončení jednotlivých
případů formou smírného urovnání záležitosti, uvedené v příloze tohoto usnesení,
kterými se mění a doplňuje bod II a III usnesení vlády ze dne 28. února 1996 č.
156;III. u k l á d
á1. členům
vládya) zabezpečit v
rozsahu své působnosti postup podle bodu II tohoto usnesení,b) oznámit do 31. července 2000 ministru
spravedlnosti kontaktní útvary nebo osoby určené zejména k zajišťování
stanovisek a vyjádření a další nezbytné součinnosti pro vládního zmocněnce pro
zastupování České republiky před Evropským soudem pro lidská práva,2. ministru spravedlnostia) předložit vládě do 30. září 2000 návrh zákona k zajištění nezbytných
informací pro účely řízení před Evropským soudem pro
lidská práva,b) předložit
vládě do 31. prosince 2000 statut kanceláře vládního zmocněnce.Provedou:
členové vlády
Ing. Miloš Z e m a n , v.
r.
Závazné postupy pro
ministerstva k zajištění stanovisek a vyjádření
vlády České republiky ke stížnostem podaným
proti České republice
u
Evropského soudu pro lidská práva, k zajištění výkonu případných
odsuzujících rozsudků
tohoto soudu a k ukončení jednotlivých případů
formou smírného urovnání
záležitosti
…………………………………………………………………………………………
Obecná ustanoveníEvropský soud pro lidská práva se sídlem
ve Štrasburku (ESLP) je stálým
orgánem, který zajišťuje dodržování závazků zakotvených v (evropské) Úmluvě o
ochraně lidských práv a základních svobod a protokolech k ní (dále jen “Úmluva”)
jejími signatářskými státy (Vysoké smluvní strany Úmluvy). Pravomoc ESLP se
vztahuje na všechny věci týkající se interpretace a aplikace Úmluvy, které jsou
mu předkládány podle ustanovení článků 33, 34 a 47 Úmluvy.Podle článku 33 Úmluvy může každá vysoká
smluvní strana oznámit ESLP každé údajné porušení ustanovení Úmluvy jinou
Vysokou smluvní stranou. ESLP může přijímat stížnosti od každé fyzické osoby,
nevládní organizace nebo skupiny jednotlivců považujících se za poškozené v
důsledku porušení práv přiznaných Úmluvou jednou z Vysokých smluvních stran.
Vysoké smluvní strany se zavazují, že nebudou žádným způsobem bránit účinnému
výkonu tohoto práva (článek 34 Úmluvy).Vysoké smluvní strany se zavázaly, že se budou
řídit konečnými rozsudky ESLP ve všech případech, jichž jsou stranami. Na výkon
konečných rozsudků dohlíží Výbor ministrů Rady Evropy (článek 46
Úmluvy).Podle Jednacího
řádu ESLP jsou Vysoké smluvní strany v řízení o stížnostech podle článku 33 a 34
Úmluvy zastoupeny svými vládními zmocněnci (Agent du Gouvernement, Agent of
Government), kterým mohou asistovat poradci. Tito zmocněnci jsou součástí okruhu
osob účastnících se řízení před ESLP ve smyslu mezinárodní dohody o osobách
účastnících se řízení před ESLP.Podle vnitrostátního právního řádu zastupuje Českou republiku při
vyřizování stížností Ministerstvo spravedlnosti (§ 11 odst. 4 zákona č. 2/1969
Sb., ve znění pozdějších předpisů). Zastupování státu v systému státních orgánů
České republiky je tudíž úkolem jeho exekutivy a jejích odborných útvarů a míst.
Státní administrativa připravuje kompletní stanoviska vlády České republiky k
jednotlivým případům jak po stránce skutkové, tak po stránce právní, bez ohledu
na to, v které oblasti státní moci došlo k tvrzenému porušení
Úmluvy.Zastupování státu
je činností, která spočívá v jednání jménem státu s cílem seznámit ESLP se
stanoviskem vlády k projednávanému případu a uplatnit veškeré procesní možnosti
a nástroje, které skýtá platná úprava řízení k tomu, aby bylo poslání ESLP
naplněno. Účelem a cílem
těchto závazných postupů je zejména upravit způsob, jakým dotčené ústřední
orgány státní správy (dále jen “dotčené orgány”) zajišťují v průběhu řízení před
ESLP stanoviska vlády České republiky k projednávaným případům. Rozsáhlost a
složitost řízení před ESLP a variabilnost jednotlivých případů nedovolují určit
předem všechny modality nezbytné spolupráce, proto je třeba, aby dotčené orgány
poskytovaly potřebnou součinnost i ve všech dalších případech, kdy to vyplývá z
Úmluvy, z Jednacího řádu ESLP (viz příloha), nebo z přímého požadavku Kanceláře
ESLP.Dotčeným orgánem je
ministerstvo, v jehož působnosti mělo dojít k jednání či opomenutí, jež bylo
příčinou podání stížnosti. Dotčeným orgánem je pro účely těchto závazných
postupů i ministerstvo, jehož vyjádření, stanovisko či odborný názor jsou
nezbytné při vyřizování konkrétní stížnosti, popřípadě orgán jemu podřízený.
Došlo-li k údajnému porušení Úmluvy v činnosti obecných soudů, státního
zastupitelství nebo orgánů vězeňské služby, popř. rozhodnutím Ústavního soudu
České republiky nebo v řízení před ním, je dotčeným orgánem Ministerstvo
spravedlnosti.Koordinaci
stanovisek dotčených orgánů zejména ve vztahu k Úmluvě zajišťuje vládní
zmocněnec pro zastupování České republiky před ESLP se svojí kanceláří na
Ministerstvu spravedlnosti (dále jen “vládní zmocněnec”). Vládnímu zmocněnci
jsou k dispozici kontaktní osoby a útvary, určené interním opatřením příslušného
ústředního orgánu a oznámené ministru spravedlnosti.Řízení před ESLP je veřejné, s výjimkou řízení
o dosažení smírného urovnání záležitosti, které zůstává
důvěrné.Slyšení před ESLP
jsou veřejná, pokud ESLP z důvodu výjimečných okolností nerozhodne
jinak.Dokumenty uložené u
vedoucího Kanceláře ESLP jsou přístupné veřejnosti, pokud předseda ESLP
nerozhodne jinak.1.
Závazné postupy v průběhu řízení při posuzování přijatelnosti
stížnostiPosuzování
přijatelnosti stížnosti je první fází řízení před ESLP. Individuální stížnost
posuzuje nejprve výbor složený ze tří soudců ESLP. Tento výbor má pravomoc
prohlásit stížnost jednomyslně za nepřijatelnou. Tím je případ uzavřen. Není-li
tomu tak, je případ svěřen některému ze sedmičlenných senátů ESLP. Mezistátní
stížnosti výborem neprocházejí a jsou přiděleny přímo některému ze senátů. Od
okamžiku přidělení věci senátu je řízení o obou druzích stížností
shodné.O podání stížnosti
je vyrozuměn osobně vládní zmocněnec dopisem Kanceláře ESLP. V příloze obdrží
zpravidla kopii stížnosti na předepsaném formuláři, stručné shrnutí skutkového
stavu na základě údajů stěžovatele, popřípadě kopie dokumentů, které stěžovatel
zaslal ESLP na podporu své stížnosti. Dopis obsahuje informaci o zahájení řízení
o přijatelnosti stížnosti a výzvu vládě žalovaného státu o předložení písemného
stanoviska k přijatelnosti a odůvodněnosti stížnosti. Žádost je zpravidla
doplněna několika konkrétními otázkami, na které by se měla vláda ve svém
stanovisku zejména zaměřit, a které se většinou týkají interpretace a aplikace
Úmluvy ve světle daného případu. Pro předložení stanoviska (observations)
stanoví ESLP pevnou lhůtu (zpravidla dvanáct týdnů). Žádostem o prodloužení této
lhůty ESLP vyhovuje pouze zcela výjimečně.Posouzení přijatelnosti stížnosti spočívá ve
zkoumání, zda jsou splněny všechny podmínky procesní povahy nezbytné k tomu, aby
se ESLP mohl stížností vůbec zabývat. Tyto podmínky se týkají nejen stanovených
lhůt k podání stížnosti a povinnosti předchozího vyčerpání všech účinných
vnitrostátních prostředků nápravy, nýbrž i osoby stěžovatele, jakož i dalších
otázek slučitelnosti stížnosti s Úmluvou. ESLP může prohlásit stížnost za
nepřijatelnou i pro její zjevnou nepodloženost. Na základě takto oznámené stížnosti se vládní
zmocněnec obrací písemně na dotčené orgány s informací o podání stížnosti a se
žádostí o zpracování návrhu písemného stanoviska vlády popř. jeho části. V
příloze zároveň zašle kopii stížnosti, požadavky ESLP a kopie listin
předložených stěžovatelem. Případný překlad těchto dokumentů do českého jazyka
si zajišťuje dotčený orgán. Vládní zmocněnec stanoví pro zpracování stanoviska
lhůtu, která zohledňuje lhůtu stanovenou vládě k vyjádření, jakož i skutečnost,
že veškerá korespondence s ESLP se vede ve francouzském nebo anglickém
jazyce.Stanovisko
dotčeného orgánu musí obsahovat přesný a výstižný popis skutkového stavu
doplněný chronologickým přehledem a úplné informace o platné vnitrostátní právní
úpravě v době sporné události a její aplikaci a interpretaci na daný případ.
Protože Úmluva je bezprostředně závazná pro všechny státní orgány a má přednost
před zákonem, musí být uvedeno i vyjádření k dodržení Úmluvy, zejména ve světle
otázek položených ESLP. Ke stanovisku musejí být připojeny všechny další
relevantní informace, údaje a důkazy, způsobilé vyvrátit nebo potvrdit vznesená
obvinění a jejich příčiny. Je-li k případu veden samostatný spis, musí být
zapůjčen, nebo musí být k zapůjčení pořízena jeho kompletní kopie. Vládní
zmocněnec je oprávněn vrátit dotčenému orgánu neúplné podklady nebo irelevantní
informace k přepracování nebo k doplnění. Odpovědnost za prodlení nese dotčený
orgán. Stanovisko dotčeného orgánu je v českém jazyce.Na základě těchto informací a podkladů
vypracovává vládní zmocněnec písemné stanovisko vlády k přijatelnosti a
odůvodněnosti stížnosti. V případě potřeby zajišťuje koordinaci došlých
stanovisek dotčených orgánů s cílem dosáhnout jednotného stanoviska jménem
vlády. Vládní zmocněnec je
oprávněn svolávat kdykoli jednání kontaktních osob za účelem koordinace
stanovisek a žádat o zajištění dalších expertů, popř. stanovisek dalších orgánů
a institucí.Včasné a úplné
poskytnutí relevantních informací a podkladů kanceláři vládního zmocněnce je
nezbytnou podmínkou pro dodržení procesních lhůt stanovených ESLP. Nedodržení
lhůty k předložení stanoviska vlády má za následek, že její opožděné vyjádření
není zařazeno do spisu ESLP. Neúplná informace je způsobilá zmařit příležitost
ke vznesení předběžných námitek, které mohou mít za následek odmítnutí stížnosti
z formálních důvodů, a které již nemohou být později s úspěchem
uplatněny.Je-li nařízeno
ústní jednání ve Štrasburku, postupuje se obdobně jako při nařízení ústního
slyšení ve fázi projednávání merita stížnosti. (bod
3)2. Závazné
postupy v průběhu řízení po vydání rozhodnutí o přijatelnosti
stížnostia) smírné
urovnání záležitostiRozhodne-li ESLP, že
stížnost je přijatelná, adresuje text rozhodnutí vládnímu zmocněnci, spolu se
sdělením, že je k dispozici pro případné smírné urovnání záležitosti, a že žádá
o sdělení event. návrhů v tomto směru ve stanovené lhůtě.Vládní zmocněnec informuje dotčený orgán
(dotčené orgány) o rozhodnutí ESLP o přijatelnosti stížnosti a o možnosti
ukončení záležitosti smírným urovnáním, se žádostí o písemné stanovisko.
Považuje-li to za potřebné, svolá jednání za účasti kontaktních osob dotčených
orgánů, ministerstva financí a ministerstva zahraničních věcí. Jsou-li písemná
stanoviska všech dotčených orgánů k urovnání záležitosti smírem kladná, nebo
přijmou-li účastníci porady většinový závěr o tom, že by bylo vhodné a účelné
zahájit jednání o smíru, vládní zmocněnec projedná se stěžovatelem nebo s jeho
právním zástupcem bližší podmínky smíru, přičemž je oprávněn uzavřít jménem
vlády České republiky se stěžovatelem nebo jeho právním zástupcem dohodu o
odškodnění do maximální výše 1 milionu Kč včetně náhrady nákladů řízení, popř. dalších výdajů, jakož i o dalších podmínkách smírného urovnání
záležitosti. Pokud by stanovisko vládního zmocněnce o vhodnosti a účelnosti
uzavření věci smírem bylo zásadně odlišné od většinového stanoviska, vládní
zmocněnec je oprávněn iniciovat předložení věci vládě se zdůvodněným návrhem na
další postup.Dojde-li k
písemné dohodě mezi stěžovatelem a vládou o podmínkách smírného urovnání
záležitosti, vládní zmocněnec ji neprodleně zašle ESLP se žádostí o vyškrtnutí
stížnosti ze seznamu případů. Poskytnutí dohodnuté částky stěžovateli pak bude
provedeno způsobem stanoveným pro uvolňování částek spravedlivého zadostiučinění
na základě odsuzujících rozsudků ESLP. Dohoda mezi stěžovatelem a vládním zmocněncem o
smírném urovnání záležitosti za podmínek převyšujících celkovou částku 1 milion
Kč podléhá schválení formou usnesení vlády. Podle článku 39 Úmluvy, je-li dosaženo smírného
urovnání, vyškrtne ESLP případ ze svého seznamu formou rozhodnutí, které se
omezí na stručné vylíčené skutečností a přijatého řešení.Nález Ústavního soudu České republiky v dané
věci není překážkou smírného urovnání záležitosti.b) při projednávání merita
stížnostiJestliže ESLP
prohlásí stížnost za přijatelnou, pokračuje v projednávání případu společně se
zástupci stran, a je-li to zapotřebí, provede šetření, pro jehož účinné
provedení poskytnou zúčastněné státy všechny nezbytné prostředky. Probíhá-li
řízení nadále písemně, může si ESLP vyžádat doplňující písemné informace, popř.
zaslání dalších důkazů. ESLP může nařídit ústní jednání, které se koná za účasti
zástupců obou stran ve sporu. Jelikož ústní slyšení může být nařízeno i na
zdůvodněnou žádost žalovaného státu, vládní zmocněnec si k tomu v případě
potřeby vyžádá stanovisko dotčených orgánů.Nařídí-li ESLP ústní jednání, postupuje vládní
zmocněnec podle jeho závazných organizačních pokynů. ESLP zpravidla vyžaduje od
vlády předem další písemné stanovisko (mémoire), které však neopakuje stanovisko
k přijatelnosti a odůvodněnosti stížnosti, ale zabývá se především skutkovými a právními otázkami, které jsou z hlediska
posouzení merita věci v dané fázi řízení rozhodující. Pro přípravu tohoto
stanoviska platí obdobně postupy stanovené pro přípravu a zpracování stanoviska
k přijatelnosti a odůvodněnosti stížnosti. V této fázi řízení před ESLP
součinnost dotčených orgánů kulminuje a je zaměřena zejména na operativní
poskytování důkazních prostředků a odborných expertiz. V žádné fázi řízení však
není vyloučeno smírné urovnání záležitosti nebo změna dosavadního
přístupu k projednávaným otázkám, proto součástí koordinace v této fázi mohou
být nejrůznější otázky optimální strategie a taktiky žalované strany při plném
respektování Úmluvy. Vládní zmocněnec je oprávněn svolávat za tím účelem jednání
kontaktních osob dotčených orgánů a žádat o zajištění dalších expertů, popř.
stanovisek dalších orgánů a institucí.Úvodní vystoupení vládního zmocněnce před ESLP
zpravidla nepřesahuje 30 minut. Za jeho přípravu odpovídá vládní zmocněnec,
dotčené orgány mu poskytnou na jeho žádost odbornou součinnost. Tuto součinnost
mu poskytnou rovněž při přípravě dalších podkladů pro ústní jednání, zejména při
přípravě odpovědí na očekávané otázky ESLP v průběhu
jednání.Vládní zmocněnec
je oprávněn určit složení delegace pro ústní jednání před ESLP. Přitom dbá, aby
šlo o experty státní administrativy v dané oblasti způsobilé zejména poskytnout
na místě informace a podklady pro odpovědi na specifické otázky pokládané ESLP
během jednání. Vládní zmocněnec je oprávněn požádat ministra spravedlnosti o
určení experta z úřadu státního zastupitelství, popřípadě předsedu Ústavního
soudu o účast zástupce tohoto orgánu.3. Závazné postupy v průběhu řízení po
vyhlášení rozsudku, který není konečný (postoupení případu Velkému senátu
ESLP)Vládní zmocněnec
informuje ministra spravedlnosti o všech rozsudcích vydaných ESLP ve věcech
zahájených před tímto soudem proti České republice. ESLP v rozsudku buď
konstatuje, že nedošlo k porušení Úmluvy, nebo, zjistí-li, že došlo k porušení
Úmluvy a vnitrostátní právo dotčené Vysoké smluvní strany umožňuje pouze
částečnou nápravu, přizná v případě potřeby poškozené straně spravedlivé
zadostiučinění (článek 41 Úmluvy).Rozsudky senátu ESLP se nestávají konečnými automaticky. Rozsudek senátu
se stane konečným-
jakmile strany prohlásí, že
nebudou žádat o postoupení případu Velkému senátu, nebo- po
uplynutí tříměsíční lhůty ode dne vynesení rozsudku, jestliže nebylo požádáno o
postoupení případu Velkému senátu, nebo- jakmile kolegium soudců
Velkého senátu zamítne žádost o postoupení případu Velkému
senátu.V tříměsíční lhůtě
od data rozsudku senátu mohou strany požádat ve výjimečných případech o
postoupení případu Velkému senátu. Kolegium pěti soudců Velkého senátu žádosti
vyhoví, jestliže případ vyvolává závažnou otázku týkající se výkladu nebo
použití Úmluvy, nebo závažný problém obecného významu. Pod vážnou otázkou týkající se interpretace
Úmluvy se zpravidla rozumí, že jde o problém, ke kterému se Soud dosud
nevyjádřil, nebo jestliže rozhodnutí v dané věci nabývá významu pro budoucí
případy a pro vývoj jurisprudence Soudu jako takového. Vážnou otázkou tohoto
druhu je též případ, kdy rozsudek senátu není kompatibilní s předchozím
rozsudkem Soudu.Vážnou
otázkou týkající se aplikace Úmluvy se rozumí zpravidla případ, kdy by rozsudek
měl vážný dopad na existující vnitrostátní právo nebo vnitrostátní
administrativní praxi, nevyvolává však sám o sobě vážný interpretační
problém.Závažnou otázkou
obecného charakteru ve smyslu článku 43 Úmluvy je důležitá otázka politického
nebo veřejného zájmu.Z
konstrukce článku 43 Úmluvy plyne, že i při splnění výše uvedených podmínek pro
přijetí žádosti o postoupení věci Velkému senátu, je žádost akceptována jen “ve
výjimečných případech”.Pokud kolegium soudců žádost přijme, Velký senát o případu rozhodne
formou rozsudku.Rozhodování o podání žádosti o postoupení případu Velkému senátu ze
strany státu náleží zásadně vládě na základě komplexní informace o případu
předložené ministrem spravedlnosti s návrhem na další postup. Ministr
spravedlnosti však může v konkrétním případě na základě právního a skutkového
rozboru případu rozhodnout, že žádost o postoupení případu Velkému senátu nebude
podána. V takovém případě ministr spravedlnosti podává vládě stručnou informaci
o případu, považuje-li to za vhodné a účelné. Pro komplexní rozbor případu před předložením
záležitosti vládě s návrhem na další postup poskytnou dotčené orgány kanceláři
vládního zmocněnce veškeré podklady. Je-li to nutné, vládní zmocněnec svolá
jednání za účasti kontaktních osob dotčených orgánů, popřípadě dalších expertů
doporučených kontaktními osobami a útvary.Podá-li žádost o postoupení případu Velkému
senátu stěžovatel, nebo je-li případ na základě žádosti některé ze stran předán
Velkému senátu, postupy při přípravě stanovisek vlády jsou obdobné jako v
předchozím průběhu řízení s přihlédnutím ke specifickým požadavkům Velkého
senátu a řízení před ním.4. Závazné postupy ve fázi výkonu definitivního rozsudku, který ukládá plnění z titulu
spravedlivého zadostiučiněníJakmile se rozsudek ESLP ukládající státu plnění z titulu spravedlivého
zadostiučinění popř. náhrady nákladů a výdajů stane konečným, vládní zmocněnec o
tom informuje ministra spravedlnosti. Ministr spravedlnosti tuto skutečnost
oznámí neprodleně ministru financí. Ministr financí převede celkovou částku
přiznanou stěžovateli rozpočtovým opatřením z kapitoly Všeobecná pokladní
správa, položka vládní rozpočtová rezerva, do kapitoly Ministerstva
spravedlnosti s určením na úhradu nákladů přiznaného odškodnění. Nebude-li
dostatek finančních prostředků na tuto úhradu ve vládní rozpočtové rezervě, může
být úhrada provedena z úspor na jiných výdajích kapitoly Všeobecná pokladní
správa v souladu s rozpočtovými pravidly, příp. v souladu se zmocněním vlády pro
ministra financí. Nebude-li možné potřebnou výši prostředků k výše uvedenému
účelu zabezpečit z kapitoly Všeobecná pokladní správa, rozhodne o způsobu úhrady
vláda na návrh ministra spravedlnosti po předchozím
projednání s ministrem financí. Ministr spravedlnosti zabezpečí, aby ve lhůtě
stanovené ESLP pro výkon rozsudku byla celková částka převedena na účet
stěžovatele, a aby doklad o tom byl předán vládnímu zmocněnci. Vládní zmocněnec
informuje o splnění rozsudku Kancelář ESLP, jakož i vedoucího Stálé mise České
republiky při Radě Evropy.Pokud částka určená
stěžovateli rozsudkem ESLP přesahuje 50 mil. Kč rozhodne o zdroji a způsobu
jejího uvolnění z příslušné kapitoly státního rozpočtu vláda usnesením na
základě písemné zprávy o rozsudku předložené ministrem
spravedlnosti.Z
definitivního rozsudku ESLP mohou vyplývat různá další opatření na vnitrostátní
úrovni, jejichž účelem je předejít opakovanému odsouzení za obdobná porušení
Úmluvy v jiných případech. Jde zejména o opatření legislativní povahy, ale i o
opatření směřující k nápravě nevhodné praxe státních orgánů, apod. O konkrétním
postupu v uvedených případech rozhodne ministr spravedlnosti na základě návrhu
vládního zmocněnce. Dotčené orgány poskytnou veškerou součinnost při přípravě a
realizaci těchto opatření. 5. Závazné postupy v jiných případechK zajištění řádného zastoupení České republiky
v řízení před ESLP o individuálních popř. mezistátních stížnostech je nezbytné,
aby dotčené orgány zpracovávaly písemné podklady a poskytovaly potřebnou
součinnost i v jiných případech, než jsou uvedeny pod body 1-4 těchto postupů.
Jde zejména o případy tzv. urgentního oznámení stížnosti, při uložení
předběžného opatření, při žádostech o bezplatnou právní pomoc, popř. pro splnění
dalších požadavků ESLP nebo jeho Kanceláře včetně těch, které nemají přímou
souvislost s konkrétním případem, spadají však do rámce všeobecné spolupráce
signatářského státu Úmluvy s jejími orgány, apod. Bližší podrobnosti, pokud jde
o řízení před ESLP, jsou obsaženy v jeho Jednacím řádu. 6. Spolupráce se stálým zastoupením České republiky v Radě
EvropyVládní zmocněnec
zajišťuje informovanost vedoucího Stálé mise České republiky při Radě Evropy o
stavu vyřizování stížností komunikovaných vládě České republiky a podle potřeby
úzce spolupracuje zejména ve fázi kontroly výkonu rozsudků
ESLP.Vedoucí Stálé mise
České republiky při Radě Evropy zajišťuje informovanost vládního zmocněnce o
podstatných aspektech činnosti Stálé mise v oblasti lidských
práv.Vládní zmocněnec a
vedoucí Stálé mise si mohou dohodnout podrobnosti další pravidelné a operativní
součinnosti v dané oblasti s důrazem na vytváření podmínek pro optimální
zastoupení státu při vyřizování individuálních
stížností.