Zakon o archivnictvi a spisove sluzbe jiz v tichosti prosel druhym ctenim - je tudiz pred prijetim. Zneni zakona je na strankach parlamentu, tisk 428.
Zakon o
archivnictvi a spisove sluzbe jiz v tichosti prosel druhym ctenim -
je tudiz pred prijetim. Zneni zakona je na strankach parlamentu, tisk
428.
Pokud se znenim
petice souhlasite poslete sve jmeno, bydliste a do subject (predmet)
napiste Petice a poslete na: gvanek@iprimus.com.au
Vladni navrh
zákona o archivnictvi a spisove sluzbe a o zmene nekterych zakonu
Petice proti jeho prijeti
- Prijeti noveho zakona o
archivnictvi je samozrejme zadouci, a predpokladali jsme, ze na
rozdil od soucasne platneho zakona vlada prelozi navrh, jenz
dusledne provede ustanoveni Listiny zakladnich prav, aniz by se
dostal do rozporu s normami Evropske unie, zejmena pak se Smernici
evropskeho parlamentu a rady 95/46/ES. Predlozeny vladni navrh nejen
neresi radu uz dnesnich stretu v praxi, zvlaste z oblasti modernich
dejin ceske spolecnosti, ale ve svem dusledku jeste vice vyostruje
strety dvou predpisu z Listiny zakladnich prav a svobod, tzn. prava
verejnosti na informovanost s pravem na ochranu osobnosti, cimz muze
znacne zkomplikovat nase vyrovnani se s minulosti 20. stoleti v
duchu zak. c. 198/1993 Sb. o protipravnosti komunistickeho rezimu a
odporu proti nemu.
Nize podepsani proto povazuji za svou
obcanskou povinnost vyjadrit vazne pochybnosti nad vladnim navrhem
zakona - parlamentni tisk c. 428 - o archivnictvi a spisove sluzbe a
o zmene nekterych zakonu, protoze tento navrh je z naseho hlediska
znacne zmatecny, zvlaste cast I (Archivni a spisova sluzba), Hlava
II, Archivnictvi, Dil 4 Nahlizeni do archivalii, vystavovani
archivalii a porizovani vypisu, opisu a kopii. pism. kk (par.).
Za
nejproblematictejsi lze povazovat clanek 97 o stanoveni hranice 30
let, po jejimz uplynutim lze dokumenty teprve zpristupnit a clanky 98
- 100 ve veci ochrany osobnich udaju. Proto navrhujeme za odst. 97/
doplnit odst. 97a/ ve zneni:
"Toto
ustanoveni se nepouzije pro archivalie vznikle do 1. 1. 1990, jez
obsahuji osobni udaje zijicich osob, vztahujici se vylucne k vykonu
verejne funkce nebo funkce, do niz byly ustanoveny jmenovanim. Totez
plati pro archivalie obsahujici osobni udaje zijicich osob, ktere
byly v tomto obdobi politicky nebo spolecensky angazovane."
Ustanoveni odst. 98/
je v praxi neproveditelne. Studium techto materialu navrh zakona
podminuje souhlasem zijici osoby. Archivy tak namisto odborneho
zpracovani fondu budou zahlceny pochybnou administrativni cinnosti
pri ziskavani predem zamitnuteho souhlasu. Na ziskani souhlasu
fyzicke osoby nebudou nikterak zainteresovani, protoze v navrhu
zakona je, ze za pripadne zverejneni osobnich udaju odpovidaji prave
oni-archivari. Proto navrhujeme za odst. 101 vsunout:
odst. 101/a
"V pripade
zverejneni udaju ziskanych nahlizenim do archivalii plati povinnost
pouzite osobni a citlive udaje o zijicich osobach anonymizovat, pokud
se tak nestane se souhlasem subjektu udaju."
odst. 101/b
"Pravni
odpovednost za dalsi nakladani s udaji nese podle prislusnych
ustanoveni trestniho a obcanskeho zakona ten, kdo udaje z archivnich
dokumentu ziskal."
Ustanoveni odst.
105/ v predlozene podobe pak odporuje cl. 10 Zakladni listiny
lidskych prav, protoze nezarucuje obcanum rovnost pred zakonem.
Pritom dosavadni zakon o archivnictvi ve zneni zak. c. 343/1992 Sb. o
archivnictvi ma dosud ustanoveni, ze "Kazdy muze nahlizet do
archivalii ulozenych v archivech", a tato zasada by nemela byt
opustena. Zakon by naopak mel maximalne umoznit studium dokumentu
vzniklych pred rokem 1990 pro siroky okruh zajemcu, aby verejnost
mela moznost objektivniho seznameni s udalostmi tohoto obdobi, a
nemelo by se jednat jen o institucionalizovane vedecke badani, tak
dobre zname prave z teto doby, ci ucelove vytvaret nove bariery.
Predkladatel navrhu
tohoto zakona, soucasny ministr vnitra Stanislav Gross, by jiste
velmi rad timto zakonem ucinil raznou tecku za studiem a setrenim
minulosti (resp. za zlociny komunismu), ktere by zustaly pro soukrome
badatele a verejnost nedostupne. S tim nelze v demokraticke
spolecnosti souhlasit.