Ve středověku bývala některá studia těžší nežli je tomu dnes.
O DVOJÍM PRÁVU
Ve středověku bývala některá studia
těžší nežli je tomu dnes. Ne že by snad šel vývoj pozpátku, ale adept
daného vědního oboru musel zvládnout podstatně obsáhlejší látku,
která v té době předmět naplňovala předtím, než došlo k jejímu
rozdělení. Sem patřila jistě i studia práv, neboť právo –
ostatně jako celý tehdejší civilizovaný svět – bylo rozděleno
na právo světské a právo církevní. Chtěl-li mladý muž dosáhnout
universitního vzdělání v oblasti paragrafů, musel zvládnout tato
práva oboje a to se také odrazilo na jeho titulu – doktor
obojího práva (myšleno světského i církevního).
Dnešní mladí mužové a ženy to mají na
první pohled jednodušší, neboť existuje a oficiálně se studuje pouze
jedno právo, tedy právo světské, kterým se mají soudy a vůbec veškerý
právní život řídit. Tím dnešním světským právem by v případě
České republiky mělo jistě být právo moderního demokratického státu
patřícího k evropské civilizaci.
Stačí se ovšem podívat na Městský soud
v Praze (ale i jinde), potažmo městské státní zastupitelství,
abychom na vlastní oči spatřili drsnou realitu v plné nahotě,
totiž jednoho demokratického a moderního vykladače práva vedle
druhého. Už věkový průměr většiny z nich napovídá , že vesele
soudili a psali žaloby již dlouhá léta za předchozí totality a
posílali do kriminálu nejen disidenty, ale i všechny lidi s odlišným
nežli oficiálně povoleným a tolerovaným myšlením, které se tehdy
projevovalo v takových trestných činech jako např. opuštění
republiky, rozvracení republiky, pobuřování, nenávist
k socialistickému společenskému a státnímu zřízení apod. Už na
základě této dlouholeté praxe, se kterou se mnozí z těchto
představitelů práva dokonce veřejně chlubí, se v nich zakořenilo
hluboké přesvědčení, že totiž myslet jinak než je žádáno,
očekáváno a předpokládáno je trestným činem.
S tímto hluboce zakořeněným
přesvědčením mají tito ochránci veřejných práv a svobod již dlouhá
léta sloužit demokracii a jejímu právnímu řádu, ač značná část z nich
sotva jenom tuší, co to v praxi vlastně znamená. Jako příklad
zvláště křiklavý lze uvést soudkyni Marcelu Horvátovou z Trutnova,
která za bolševické totality zavinila minimálně naprosto bezcitným
postupem smrt tehdejšího disidenta Pavla Wonky. Totalita je údajně
patnáct let minulostí, z Wonky je mučedník, po kterém se
pojmenovávají nábřeží a ulice, ale Horvátová soudí klidně dál
(pochopitelně stejně bezcitně, navíc o to drzeji) , jako by se
nechumelilo a v celém resortu justice se nenajde nikdo, kdo by
jí v tom zabránil nebo komu by to alespoň vadilo. Kárná komise
prý neshledala žádné pochybení. Bodejť by shledala, když v ní
seděli její tehdejší i nynější ochránci a šéfové a museli by tudíž
předně začít s obviňováním sami u sebe. Z Horvátové se tak
stala typická opora naší moderní demokratické justice.
O skutečnosti, že mezi demokracií a
totalitou existuje dosti podstatný rozdíl, asi moc lidí pochybovat
nebude, kupodivu však málokoho zaráží , že jedna z velmi
důležitých složek státní moci – totiž moc soudní –
zůstává po více jak 15 letech od tzv. sametové revoluce zcela
nezměněna !!
O naprosto nevyhovujícím stavu v resortu
ministerstva spravedlnosti skutečně již dnes pochybuje málokdo (stačí
se jen podívat na množství mezinárodně prohraných sporů, kde je
jedinou otázkou, zda se spor před příslušný senát mezinárodního soudu
dostane, protože pokud ano, je odsuzující rozsudek pro republiku
naprostým pravidlem) a je jen s obrovským podivem, že ač to
veřejnost obecně ví, nikdo (tedy zejména z lidí k tomu
kompetentních) s tím nic nedělá. Ba naopak můžeme ještě říci,
že posledních 10 let k drzosti a neomalenosti soudců, potažmo
celého justičního aparátu nemálo přispělo – ať už jejich
doživotním jmenováním, nulovou zodpovědností vůči komukoliv,
naprostou nepostižitelností, anebo zcela nehoráznými platy, které
nemají oporu v ekonomických možnostech společnosti, natož pak
v soudci odváděné práci.
Čím více se člověk s justicí a
jejím chodem seznamuje, tím více ho zaráží propastný rozdíl mezi
obecnými ideály demokracie a každodenní praxí většinou ještě
totalitních soudců a zejména soudkyň. Je to vidět jak v oblasti
trestního práva, tak zejména práva rodinného.
V trestním právu je to
zejména celkový přístup k posuzování případů a absence
základních právních principů, na kterém je civilizované trestní právo
postaveno ( především princip presumpce neviny , zásady „in
dubio pro reo“ - tedy při pochybnostech vždy ve prospěch
obviněného a zásady, že veškerou vinu je obžalovanému nutno
spolehlivě prokázat). Toto popření základních trestně-právních
principů je pochopitelně dědictvím komunistické minulosti, protože
komunističtí soudci potřebovali pokroutit i vlastní paragrafy
natolik, aby podle nich mohli odsoudit každého, kdo se jim z nějakých
důvodů postavil do cesty. A tak dospěli až k okřídlené a
v civilizované společnosti naprosto neudržitelné větě, že „soud
nabyl přesvědčení“.
Vážení soudci, soud v civilizované
zemi nenabývá přesvědčení, soud buďto obžalovanému vinu spolehlivě a
na základě objektivně provedených důkazů prokáže, anebo ho zprostí
obžaloby. Přesně v duchu zásady, že co nelze prokázat,
neexistuje a že je lepší nechat běžet deset obžalovaných, u nichž je
vina přinejmenším sporná, nežli odsoudit jediného nevinného. Tzv.
„nabytí přesvědčení“ není ničím jiným než otevřeným
přiznáním vlastní neschopnosti, tedy konstatováním, že proti
obžalovanému sice nic prokazatelného nemáme, ale přesto bychom ho
strašně rádi viděli za mřížemi, a tak ho tam prostě pošlem, protože
jsme soudci a můžeme si to dovolit.
V důsledně demokratickém právním státě by samotné
konstatování, že „soud nabyl přesvědčení“ mělo okamžitě
zakládat skutkovou podstatu trestného činu zneužití pravomoci
veřejného činitele vůči všem soudcům, kteří toto „přesvědčení“
nabyli.
I když škody napáchané totalitním
myšlením v trestním právu jsou jistě nemalé, sotva se dají
srovnat se škodami napáchanými v právu rodinném .
Koncepce rodinného práva a z něj pak
plynoucí respekt k rodině je v totalitním a demokratickém
právu natolik odlišný, nakolik jsou odlišné tyto dva systémy i
politicky.
Zatímco komunismus chápal
rodinu jako téměř přežilou společenskou jednotku a protože potřeboval
množství levné pracovní síly do továren, nabulíkoval ženám líbívé
pohádky o tom, jak jsou v rodině vykořisťovány manžely (zatímco
ve fabrikách byly daleko razantněji a pro daleko nižší cíle
vykořisťovány totalitním státem) a že mají právo na rovnoprávnost,
přičemž rovnoprávností myslel výhradně se nechat stejně ždímat ve
fabrikách jako muži. Pochopitelným důsledkem byla neúcta k rodině
i k jejímu tradičnímu živiteli – muži, otci – prudce
stoupající rozvodovost, v jejímž pozadí byly stále častěji
ženská naivita, lehkomyslnost, a také vypočítavost. Vysoká
rozvodovost pak živila armádu dobře placených úředníků, především na
soudech, ale i v různých „poradnách“ a „odborných
pracovištích“, která by při respektování klasického modelu
rodiny a úlohy otce v ní byla naprosto zbytečnou.
Tuto dobře placenou armádu soudkyň a
„odborných znalkyň“ živí vysoká rozvodovost dosud a zde
také nutno hledat odpověď na otázku, proč se občas se objevující
politické proklamace o nutnosti rozvodovost snížit stávají už
v okamžiku vyslovení naprosto bezcennými frázemi.
Tato dobře placená armáda by se totiž
stala nepotřebnou.
Chápu ji jako smutné dědictví
totality, které posttotalitní roky jen dále rozvinuly a zbytněly.
Na druhé straně pro demokracii je rodina
skutečně základní stavební jednotkou. Pokud možno úplná a šťastná
rodina, neboť zkušenost ukazuje, že právě v ní mohou vyrůst
jedinci výjimeční, a to ať už svým nadáním, vzděláním, povahovou
pevností anebo přímo statečností. Jedinci, kteří jsou jedině schopni
posunout společnost kupředu. Komunismus o takovéto jedince neměl
logicky zájem, jej zajímala kvantita, ne kvalita, on potřeboval
především levnou pracovní sílu a výjimeční jedinci mu byli skoro
vždycky na obtíž a také většinou skončili jako jeho oponenti.
Ten, kdo rodinu z malicherných
důvodů rozbil, má být postaven na úroveň zločince a tak se s ním
také má zacházet při dělení majetku a svěřování péče o
společné děti. Až tohle pravidlo bude platit u našich soudů,
poklesne dnešní – většinou ženami zaviněná – rozvodovost
na třetinu současného stavu.
To je však dosud naprostou utopií a
soudy vesele pokračují ve své totalitní praxi svěřování dětí matkám,
a to za všech okolností, i těch, kdy je naprosto evidentní, že matka
nejen že rozbila zbytečně rodinu, ale že ve srovnání s otcem
neobstojí ani kulturně, ani společensky, natož pak eticky.
V pozadí je jediné –
komunistická motivace po reprodukci levné, byť nekvalitní pracovní
síly.
Rozvedené matky se totiž usilovně snaží
se znovu vdát anebo alespoň sehnat nějakého partnera (a aby si ho
zavázaly, mít s ním dítě) a otec, zejména poté, co zjistí, že
byl z výchovy svých dětí definitivně násilně vyloučen a přístupu
k dětem se legální cestou nedovolá, se znovu ožení a rovněž má
znovu děti, když o ty předchozí přišel.
Tohle je jednoduchý totalitní scénář,
u našich soudů dosud plně funkční, a pokud by někdo odmítal se do něj
nechat zapasovat, je opakovaně posílán na psychiatrická vyšetření a
posléze se stává „problémovým jedincem“ namísto aby už
konečně někdo konstatoval, že ne tento jedinec nesdílející morálku
stáda, ale systém, který se ho do ní snaží zapasovat, je nemocný až
do morku kostí.
Činí tak bez ohledu na platnou právní
úpravu, která samozřejmě oficiálně proklamuje rovnost rodičů (obecně
pak rovnost občanů před zákonem) a jejich přístupu k dětem a
jejich výchově. Soudní praxe se tak dostává do zvláště kontrastního
rozporu s platnou právní úpravou, zejména pak se Zákonem o
rodině.
A zde jsme opět u dvojího práva.
Už to nebude právo světské a církevní, ale právo oficiálně
proklamované a běžně uskutečňované. Na jedné straně právní kodex
téměř již demokratického státu, na straně druhé totalitní justiční
praxe, která se s tímto právním kodexem dostává do stále
otevřenějšího rozporu. A mladí absolventi právnických fakult
s ještě mokrými diplomy se mohou vskutku svobodně rozhodnout –
buďto jít cestou slibu o nestranném hájení spravedlnosti, který při
přebírání diplomu složili – a tím se postupně dostat do rozporu
s dnešní soudní praxí, svými staršími kolegy a nakonec celým
justičním systémem, anebo se nechat pohodlně unášet proudem
špatnosti, průměru , bezvýraznosti, vzájemného krytí a doufat, že
všechny přece vyhodit nemůžou a že to přece jen ještě nějaký pátek
potrvá, než se podaří celý proud usměrnit do břehů demokratické
slušnosti , respektování lidských práv a mezinárodních zvyklostí i
norem.
Že by to mohlo skončit vysušením řeky
anebo jejím odvedením do sběrného kanálu a na čistící stanici, to si
zatím nikdo ze zainteresovaných ještě nepřipustil.
Ing. Jiří Fiala
Psáno na Ruzyni (nikoliv na letišti) o
Vánocích 2003