Schengenská dohoda - trojský kůň Evropské unie. Ztrátou práva ochrany hranic by Švýcarsko ztratilo svou suverenitu. Schengenská dohoda je největší hrozbou pro suverenitu Švýcarska od doby napoleonských válek!
REFERENDUM
VE ŠVÝCARSKU:
ZAMÍTNUTÍ
VLÁDNÍHO ZÁKONA O PŘISTOUPENÍ ŠVÝCARSKA K SCHENGENSKÉ DOHODĚ EU!
Schengenská
dohoda - trojský kůň Evropské unie
Ztrátou
práva ochrany hranic by Švýcarsko ztratilo svou suverenitu
Schengenská
dohoda je největší hrozbou pro suverenitu Švýcarska od doby
napoleonských válek!
Co
si o tom myslí:
Schweizerische
volkspartei / Švýcarská strana lidová
Unité
démocratique de centre / Demokratická strana středu
Cítí
se lidé bezpečněji když nechají dveře svého domu otevřené? Ne? Pak
tedy ani nezískají více bezpečí, když přestanou střežit hranice své
vlastní země!
O
nadcházejícím referendu, kterým budou Švýcaři 5.června rozhodovat,
zda chtějí patřit do tzv.Schengenského prostoru, naše statečná a
upřímná masmédia neutrousí ani slovo. Proč by dráždila rezignované
české občany připomínkou, že pár kilometrů od našich hranic lidé,
kteří se od nás liší „jen“ tím, že mají podstatně vyšší
životní standard než my, mají ke všem svým výhodám ještě možnost
vyjádřit své názory a prosadit je v politice?
Referendum
Švýcarů o navrženém zákoně o bilaterální dohodě mezi Švýcarskem a EU
není běžné a neprobíhá tak obyčejně jako jiná referenda. Jednak je
významné pro samotné Švýcary, neboť přijetí tohoto zákona by
znamenalo odklon od současné politiky neutrality a nezávislosti a
zásadním způsobem by změnilo budoucnost Švýcarska. Jednak je trojským
koněm Evropské unie, která tak zkouší udělat první krok na cestě k
zničení nezávislosti Švýcarska. Toto referendum je ale i testováním
toho, jaký je rozdíl mezi názory volených zástupců švýcarských občanů
a názory řadových občanů. A je poučné i pro nás. Čeští občané totiž
neměli možnost v referendu zjistit, co si oni sami vlastně o
Schengenské dohodě myslí a neměli tak možnost porovnat názory své s
názory svých volených reprezentantů. Česká republika přijala veškeré
zákony Evropské unie jako jeden celek a svým ANO v květnu loňského
roku jsme schválili všechny zákony Evropské unie – minulé i
budoucí.
Před
několika dny jsme viděli, jak velké jsou názorové rozdíly mezi
volenými reprezentanty a řadovými občany ve Francii. Poté jsme
viděli, že podobně i v Holandsku se názory politiků a řadových občanů
liší. Švýcarské „testování“ je již třetí během týdne a
zřejmě ani tam pro politiky nevyzní příliš pozitivně. Odpoví nám to
však na otázku, zda volení zástupci skutečně vyjadřují zájmy občanů,
které zastupují.
Občané
Švýcarska mají zákonem dané dvě možnosti ohledně legislativních
referend. Jednak vláda a parlament mohou přímo odhlasovat vyhlášení
referenda, a nebo běží tříměsíční lhůta, během níž musí občané pro
celostátní referendum získat 50 000 podpisů.
Cesta
k referendu tentokrát nebyla snadná. V prosinci r. 2004 Federální
vláda Švýcarska nechala projít s nevídanou rychlostí návrh zákona o
bilaterální dohodě mezi Švýcarskem a EU ohledně Schengenské dohody.
Pak vláda i parlament odmítly tzv. povinné referendum s jediným cílem
– zabránit tomu, aby došlo k hlasování, v němž by bylo nutno
pro zákon získat tzv. „dvojí většinu“, tj. většinu hlasů
občanů a většinu kantonů. Poté federální vláda stanovila, na rozdíl
od běžné praxe, termín, kdy je možno začít sbírat podpisy pro vypsání
referenda, na 21. prosince, tj. velice rychle po rozhodnutí
parlamentu, neboť tím současně „vzala“ zastáncům
referenda několik dnů z jejich vymezeného období na získávání
podpisů, neboť do tříměsíční lhůty se tak dostalo i období vánočních
a novoročních svátků. Žádná šikana ze strany vládnoucích složek tedy
nezůstala nevyužita. Jako by nám to něco připomínalo!
Naštěstí
se nejednalo o tzv. naléhavé federální rozhodnutí, které získává
platnost okamžikem svého přijetí. Jednalo se o normální federální
zákon, a na ten se vztahuje tzv. legislativní referendum, které má
odkladný účinek pro platnost zákona. Jakmile je totiž zákon,
podléhající referendu, přijat oběma komorami parlamentu, je uveřejněn
ve Federálním věstníku a běží lhůta 90 dní, během nichž může být
žádáno referendum. Pokud je získáno 50 000 podpisů občanů během
těchto 3 měsíců, referendum se stane závazným – úřady nemohou
napadený zákon odvolat. Pak jeden měsíc před referendem všichni
švýcarští občané dostanou ve formě publikace legislativní text a jako
jeho součást veškeré námitky jak proti jeho přijetí, tak i pro
přijetí. Občané se pak mohou při hlasování kvalifikovaně rozhodnout.
Je-li vyšší počet hlasů proti než je počet hlasů pro nebo je-li
stejný počet hlasů proti a pro, zákon je považován za neplatný a
nepřijatý. V opačném případě a nebo pokud nebylo referendum vyžádáno
nabude text platnosti.
Vědomi
si toho, že Schengenská dohoda je od napoleonských válek dosud
největší hrozbou pro suverenitu země, pustily se různé švýcarské
organizace, občané a především Demokratická strana středu do
získávání podpisů s velkou energií. Během třech měsíců odpůrci
Schengenské dohody získali 85 000 podpisů, tj. o 50 % převýšily
zákonem stanovené minimum.
Z
politických stran byla proti Schengenské dohodě jen jediná politická
strana - Union démocratique de centre/Schweizerische volkspartei,
která má v osmičlenné vládě dva zástupce. S výjimkou této strany však
panuje ve Švýcarsku na vládní a parlamentní úrovni dojemná názorová
„proevropská“ shoda. Není to ale nikterak překvapující.
Situace, kdy vládnoucí politické složky, které mají v zásadě i velice
odlišné politické programy, zastávají stejný „proevropský“
postoj, připomíná situaci ve Francii, Německu, ve Španělsku, Polsku,
Maďarsku, v České republice (u nás je v tomto směru názorově
roztříštěná ODS, jinak panuje podivuhodná jednota – KSČM stejně
jako většina lidovců a celá ČSSD jsou „proevropsky“
ladění), atd. Vládnoucí složky se totiž mezi sebou vždycky dokážou
dohodnout.
Jak
dopadlo měření sil ve Francii, kdy zase až na výjimku strany Le Pena,
zostouzeného nesmyslně po celé Evropě jako extremního pravičáka,
všechny vládnoucí strany, vláda i prezident byli „proevropští“,
dopadlo, víme. Ukázalo se, že předpoklad, že ústy vládnoucích stran,
prezidenta a premiéra mluví „lid“, není tak docela
pravda, i když se nám to všechny vládnoucí složky prostřednictvím
svých loajálních a zkorumpovaných masmédií snaží namluvit.
A
nyní, jaké jsou argumenty Demokratické strany středu proti
Schengenské dohodě?
1)
Cítí se lidé bezpečněji když nechají dveře svého domu otevřené? Ne?
Tak tedy ani nezískají více bezpečí, když nebudou střežit hranice své
vlastní země. Ztrátou kontroly vlastních hranic totiž sníží svou
bezpečnost. A přesto ti, kteří ve Švýcarsku prosazují Schengenskou
dohodu a přistoupení k Evropské unii, tvrdí pravý opak. Švýcarsko
dnes má mnohem menší kriminalitu než země Evropské unie, což by se
však pochopitelně přistoupením k Schengenské dohodě rychle změnilo.
2)
Schengenská dohoda ruší kontrolu osob na hranicích. Riziko, které tím
vzniká, se má teoreticky kompenzovat kontrolami uvnitř země. Tedy –
začne se tím, že se nechají zločinci vstoupit do Švýcarska, aby pak
byli hledání jako jehla v kupce sena. Aby takové kontroly pak byly
účinné, budou muset být neustálé, všude a ve dne i v noci. Výsledkem
budou kontroly na dálnicích, zpomalující provoz a různé další
kontroly, jejichž oběťmi budou především slušní řadoví občané.
Pochopitelně, že kvůli tomu se bude muset značně posílit stav policie
v rámci kantonů. Protože do země budou mít volný a nekontrolovatelný
vstup zločinci a osoby žijící v ilegalitě, zvýší se tím nepochybně
kriminalita v celé zemi. Také se zvýší počet lidí pracujících na
černo a tím se zvýší i nezaměstnanost. Žádná členská země nezískala
přistoupením k Schengenské dohodě větší bezpečnost a ve všech zemích
Schengenské dohody je kriminality vyšší než ve Švýcarsku. To je
důkazem toho, že nic není účinnějšího než kontrola na hranicích. Není
jasné, proč by si Švýcarsko mělo nechat vnutit 500 stránek
Schengenské dohody jen proto, aby mělo přístup k Informačnímu systému
Schengenu – na to by stačilo uzavřít s Evropskou unií
jednoduchou dohodu o policejní spolupráci.
3)
V problematice poskytování azylu to nepřinese ani žádné finanční
úspory. Příkladem je Německo, členská země Schengenské dohody. Dohoda
z Dublinu umožňuje vrátit žadatele o azyl do země, kde již byl
předtím zaregistrován. Podle oficiální statistiky v rámci této dohody
Německo v r. 2004 přesunulo 2 765 osob, žádajících o azyl, zpět do
členských zemí Schengenské dohody, kde žadatelé byli již dříve
zaregistrováni. V rámci stejné dohody Německo přijalo 2 681
uprchlíků, žádajících původně o azyl v jiných členských zemích
Schengenské dohody. Výsledek spočítáme rychle: 2 765 méně 2681 –
a výsledkem je „čistý zisk“ 84 osob, žádajících o azyl v
Německu. Tedy v rámci této ohromné byrokracie Evropské unie se 32
úředníků na plný úvazek zabývalo 2765 + 2681, tj. 13 999 žádostmi o
azyl, aby se v konečném výsledku dopracovala k 84 žadatelům, jimž se
budou dále věnovat. 84 děleno 32 je 2,625 a tedy výsledkem celoroční
práce jednoho úředníka je zpracování agendy pro dva a půl azylanta.
Ostatní agenda spojená s přesunováním azylantů je naprosto zbytečná,
nemá žádný reálný výsledek, je jen činností administrativní a
byrokratickou.
Dohoda
z Dublinu by Švýcarsku nevyřešila ani problémy spojené s azylanty,
ale naopak by problémy znásobila. Dohoda Schengen/Dublin by totiž
dala možnost každému azylantovi, žijícímu v EU, požádat o azyl ve
Švýcarsku a je jisté, že této možnosti by využilo ohromné množství
lidí. Žadatelé by zavalili švýcarské úřady svými žádostmi a masově by
se přesunovali do Švýcarska. Nakonec by stejně zbylo na Švýcarsku jak
se s tím problémem vypořádá - Evropská unie by to za Švýcary
neřešila. Ztrátou práva ochrany hranic by Švýcarsko ztratilo svou
suverenitu.
4)
Proti Schengenské dohodě se angažuje i Výbor pro právo svobodných
zbraní, který se podílel na sbírání podpisů za vypsání referenda.
Cílem tohoto Výboru je zabránit tomu, aby švýcarské právo ohledně
zbraní nebylo ovládnuto cizími zákony, z Bruselu. Například ohledně
sportovní střelby by Schengenská dohoda znamenala pro švýcarské
občany masivní omezení jejich současných práv. Evropské právo
například vychází z principu, že žádný jednotlivec nepotřebuje
držet zbraň. Osoby, které si přejí držet zbraň, musí prokázat, že
ji potřebují, a musí za to zaplatit a jsou tím vlastně šikanováni.
Některé evropské země dnes k tomu od držitelů a sběratelů zbraní,
sportovních střelců a myslivců vyžadují různé testy, např. krevní
test, elektrokardiogram, test zraku, psychologický test a dokonce
třeba i psychiatrickou expertízu. Pokud by Švýcarsko přijalo
Schengenskou dohodu, dotklo by se to i všech držitelů zbraní ve
Švýcarsku – sportovních střelců, myslivců, sběratelů zbraní,
atd.
5)
Ani v oblasti turistiky by přijetí Schengenské dohody nebylo
přínosem. Pasová a celní kontrola cizince, navštěvující Švýcarsko,
neodrazuje, což dokazuje neustále vysoký zájem turistů o Švýcarsko. S
přísně střeženými hranicemi je stále jednou z nejoblíbenějších
turistických zemí. Turisté jezdí do Švýcarska kvůli jeho krásné
přírodě, čistotě a i bezpečnosti. Kdyby v důsledku otevření hranic
vzrostla kriminalita, stoupl počet násilných přepadení, krádeží aut,
bytových vloupání a dalších násilností, pak by se turisté ve
Švýcarsku již necítili bezpečně a jejich zájem by roztál jako sníh na
slunci.
Závěr:
Přijetím
Schengenské dohody by Švýcarsko ohrozilo svou nezávislost při
zajišťování své bezpečnosti, omezilo by svou nezávislost ohledně
práva občanů na zbraň a ohledně práva udělovat azyl. Podmínky by
diktoval Brusel, ne Bern, a tím méně řadoví občané. Pokud Švýcaři
nechtějí ztratit suverenitu svého státu, musí hlasovat proti přijetí
Schengenské dohody.
Naši
občané, na rozdíl od Švýcarů, nemají reálnou možnost prosadit vypsání
celostátního referenda. Museli by na to získat 500 000 podpisů, což
je nereálné i v horizontu několika let. Jak by tedy mohli reagovat na
události, které nesnesou odklad, jako je např. uzavření nějaké
mezinárodní dohody? Referendum vyžadující nereálných 500 000 podpisů
nedává nám, občanům České republiky, žádnou šanci vyjádřit naše
názory k aktuálním událostem, a tudíž nám nedává žádnou možnost
jakkoliv ovlivnit politiku své země. Je tedy nutné, aby i v České
republice, podobě jako ve Švýcarsku, byl přiměřený, tj. podstatně
nižší, počet podpisů, nutných pro vyhlášení referenda. O tom ale naši
volení představitelé nechtějí ani slyšet, protože tím by pochopitelně
přišli o značnou část své moci. A bez dostatečně velké moci by ani
nemohli prosazovat své vlastní zájmy. A již dávno víme, že zájmy
našich volaných zástupců se značně liší od zájmů řadových občanů,
kteří je zvolili a kteří je platí ze svých daní.
***
KDO
NEKLADE ZLU ODPOR, STÁVÁ SE JEHO OBĚTÍ!
***
V
BOJI MEZI DOBREM A ZLEM, PRAVDOU A LŽÍ, NELZE BÝT NEUTRÁLNÍ A PŘESTO
ZŮSTAT SLUŠNÝ!!!