Spolek Šalamoun: důvody našeho nesouhlasu s Vaším postojem k „válce“ nejvyšší státní zástupkyně proti ministrovi spravedlnosti. Úmyslné oslabování postavení ministra, který je vrcholem státní správy soudnictví, státních zastupitelství, vězeňství a probační a mediační služby, ve svých důsledcích snižuje efektivitu činnosti resortu jako celku a vrhá špatné světlo na ústřední orgány státní moci v očích voličů.
NÁŠ OTEVŘENÝ
DOPIS PŘEDSEDOVI VLÁDY ZE 17.7.2005
Vážený pane předsedo
vlády,
v dopisu z
29.5.2005 jsme vyjádřili uspokojení nad tím, že se Vám podařilo najít
východisko z politické krize, vyvolané selháním Vašeho předchůdce.
Zatím se nám stále jeví, že konáte svou práci jak nejlépe umíte,
proto Vás napadáme neradi. Setrváváme sice na původním pohledu na
Vaše působení v úřadě předsedy vlády, ale v jednotlivé věci
neúnosného jednání nejvyšší státní zástupkyně zastáváme názor zásadně
odlišný od Vašeho. Právě proto, že si nepřejeme, aby Vaše vládnutí
narušovaly nesmyslné rozpory na vrcholcích státní správy, považujeme
za nutné znova se vyjádřit k situaci v resortu justice a vysvětlit
Vám důvody našeho nesouhlasu s Vaším postojem k „válce“
nejvyšší státní zástupkyně proti ministrovi spravedlnosti. Úmyslné
oslabování postavení ministra, který je vrcholem státní správy
soudnictví, státních zastupitelství, vězeňství a probační a mediační
služby, ve svých důsledcích snižuje efektivitu činnosti resortu jako
celku a vrhá špatné světlo na ústřední orgány státní moci v očích
voličů.
Vliv na veřejné mínění se zatím promítá hlavně do
poklesu oblíbenosti beztak neoblíbeného ministra Pavla Němce, což se
může z krátkodobého pohledu Mgr. Marie Benešové a možná i Vašeho
jevit jako kladný jev, ale v dlouhodobé perspektivě bude mít výrazně
nepříznivé účinky, poněvadž se postupně bude promítat do postojů
voličů k vládě a vrcholové politické reprezentaci jako k „rozhádané
partě“. Naléhavost vyřešení schismatu v resortu justice zvyšuje
specifická okolnost zvyšujícího se nebezpečí terorismu. Justice je
přece jen jedním ze „silových“ resortů, v kterém v době
možného ohrožení státu musí panovat klid a pořádek.
Máte za
sebou praxi v řízení podniku, jste vzděláním ekonom, určitě se
vyznáte v teorii podnikové organizace a řízení. Patrně s námi budete
souhlasit, že majitel podniku by nestrpěl vnitřní válku ve firmě mezi
ředitelem a vedoucím divize – jednoho z nich by bleskově
vyhodil. Státní správa se v tomto ohledu neliší od podniku. Čím déle
budete trpět pokračování nesmiřitelných neshod mezi nejvyšší státní
zástupkyní a ministrem spravedlnosti, tím větší budou škody.
Podotýkáme,
že všichni ministři spravedlnosti sociálnědemokratických vlád měli
potíže se soudci a veřejnost se v nich obvykle stavěla spíše na
stranu justice. Ministrovi JUDr. Pavlu Němcovi přibyly velké potíže s
nejvyšší státní zástupkyní. Před ním s ní měl nesnáze také JUDr.
Jaroslav Bureš, i když ne tak intenzivní. JUDr. Karel Čermák se nám
musel kvůli ní omluvit, když se prokázalo, že se v jejím úřadě
skutečně ztratil přípis, jehož existenci popřela. Všichni Němcovi
předchůdci opustili svá místa otráveni tlakem soudcovské lobby,
bránící své kastovní výhody před dopady jakýchkoli reforem, byť
JUDr.Pavel Rychetský by toto jako jeden z motivů k odchodu na Ústavní
soud ČR asi nepřiznal. Není náhodou, že hledání nového ministra
spravedlnosti bývá tvrdým oříškem. Nedivili bychom se JUDr. Pavlu
Němcovi, kdyby nedostatečnou oporu z Vaší strany vyhodnotil jako
pokyn k následování jeho předchůdců. Tvrdíme ale, že JUDr. Pavel
Němec při nejmenším není tak špatným ministrem (my ho hodnotíme jako
velmi dobrého ministra, ale to není podstatné), aby se vyplatilo pár
dní před volbami za něj hledat náhradu, neměl byste jeho resignaci
přivolávat.
Jako ukázku
zbytečnosti těchto „válek“ proti ministrům připomeneme
poměrně nedávné napětí mezi soudci a ministerstvem kvůli zavedení
hlasového záznamu soudního řízení a s tím související změny způsobu
pořizování zápisu z jednání. Kritika ministerského rozhodnutí v
některých případech nabrala až formu sabotáže. Po několika měsících
se novinka vžila, již se o ní nemluví, a jediným problémem zůstává
neochota soudců přiznat stranám řízení právo na vydání kopie
zvukového záznamu (když obecné právo na vydání kopie zápisu z řízení
je dáno zákonem). Škodlivější ukázkou je chování kárných senátů,
které zacházejí v kastovní solidaritě až tak daleko, že sabotují
snahy ministrů vést soudce touto cestou k větší odpovědnosti:
veřejnost např.vnímá záporně ochranu, kterou proti ministrovu
stanovisku poskytl kárný senát soudci Košelovi.
Útok Mgr.
Marie Benešové na ministra JUDr. Pavla Němce v souvislosti s kauzou
„katarského prince“ ovšem svou nehorázností zastínil
všechny předchozí běžné přestřelky mezi pracovníky resortu justice a
ministerstvem, resp. ministrem. I kdyby pan ministr použil nesprávně
ustanovení §448 odst.1 tr.ř. (dle našeho názoru nic takového
nespáchal), nebyl by to důvod k zahájení policejních manévrů, protože
konání ve shodě s gramatickým zněním zákona nemůže být protizákonné,
a tedy ani trestné. Obecný soud není oprávněn z vlastní iniciativy
„zneplatnit“ rozhodnutí ministra a trestní řád jasně
stanoví procesní pravidla řešení takového právního sporu, pokud k
němu dojde. Trestní právo je nástrojem ultima ratio – má být
uplatněno, až když nic jiného nezbývá. Čili Mgr. Marie Benešová se
dopustila svévolné kriminalizace ministra a jeho spolupracovníků.
Zneužila tím orgánů činných v trestním řízení k účelům, pro které
nebyly zřízeny. Vyšel tím najevo její nezvladatelně nepřátelský vztah
k ministrovi, který se nám jeví svou intenzitou jako patologický a u
státního úředníka v tak významném postavení zcela nepatřičný.
Taktéž její
běsnění kvůli nařízenému personálnímu auditu bylo nemístné. Od r.1994
nikdo neudělal inventuru kvality a výkonnosti státních zástupců a
není důvod, proč by se právě jim měl audit vyhnout, když už je známo,
že mu budou podrobeni soudci, probíhá audit na ministerstvu financí a
připravují se audity na dalších ministerstvech a ústředních státních
orgánech. Připouštíme, že bylo mírně řečeno nešikovné přiznat na
veřejnosti, že bezprostředním podnětem, který přiměl ministra Němce
přikročit k auditu dříve, než původně zamýšlel, byly informace od
kontroverzního JUDr. Radka Ondruše, dříve jednoho z nejbližších
spolupracovníků paní nejvyšší státní zástupkyně. Na druhé straně na
státní zástupce si naříkají soudci, policisté, obžalovaní, poškození,
novináři, tedy úplně kdekdo, takže důvod k auditu zde byl i bez toho.
Předesíláme,
že nejsme PR agenturou ministra JUDr.Pavla Němce, jak se nám
předhazuje. Nikdo z nás se s ním osobně nezná. Publicistická činnost
našeho člena Zdeňka Jemelíka není reakcí na ministrovu objednávku a
není honorována. Až telepatická náhodná shoda témat a postojů
nepochybně prozrazuje objektivní existenci problémů. Nemáme ani
pocit, že by nám osobně ministr spravedlnosti vycházel mimořádně
vstříc. Určitě byl vůči nám během svého krátkého působení relativně
vstřícnější PhDr. Vladimír Špidla, jehož jsme si velmi vážili. Je
pravda, že jsme uspěli u ministra Němce s několika podněty ke
stížnosti pro porušení zákona, a to výjimečně i proti stanovisku NSZ
(stejně nám to nebylo nic platné, protože Nejvyšší soud ČR samozřejmě
respektoval stanovisko NSZ), ale je to především důsledek změny
zákonné úpravy, a dále odchodu „žáby na prameni“ z funkce
ředitele příslušného odboru ministerstva. Stejnou příčinu má patrně
nápadné zrychlení vyřizování některých kritických podání. O řadě
věcí, v kterých nám zdánlivě vyšel vstříc, pan ministr většinou ani
nevěděl, maximálně podepsal jeho úředníky připravené rozhodnutí,
přičemž většina podání jde úplně mimo něj, byť jsou adresována jemu
osobně (předpokládáme, že toto je běžný systém zpracování spisů a
nijak to nekritizujeme). Měřítkem ministrovy „vstřícnosti“
je spíše skutečnost, že na naši žádost o přijetí k pracovnímu
rozhovoru ještě po několika měsících ani neodpověděl. Obecně máme
dojem, že se ministru Němcovi podařilo nám neznámým způsobem zrychlit
chod ministerského aparátu a více otevřít úřad podnětům občanů, což
je kladný jev.
Základní
názorový rozpor mezi námi a paní Mgr. Marií Benešovou spočívá v tom,
že ona zatím úspěšně vytváří mýtus o státních zastupitelstvích jako
jediném skutečně funkčním článku soustavy orgánů činných v trestním
řízení, a o sobě jako o jediné profesně zdatné, čestné a neúplatné
bojovnici za řádné fungování trestního práva a orgánů činných v
trestním řízení a proti korupci. My naopak na základě přímých
poznatků z velkého počtu trestních procesů, které jsme během 12 let
naší existence analyzovali, považujeme státní zastupitelství za
nejslabší článek orgánů činných v trestním řízení. Nemáme pochybnosti
o osobní poctivosti, neúplatnosti, čestnosti a snaživosti paní
nejvyšší státní zástupkyně, přestože postup, jenž jí získal důvěru
ministra JUDr. Otakara Motejla, by mohl vzbudit nedůvěru. Současně ji
ale považujeme za mizernou řídící pracovnici pokleslé osobnostní
kultury.
V naší
kritice státních zastupitelství není ale selhávání paní Mgr. Marie
Benešové jako osobnosti věcí klíčového významu. Především kritizujeme
systém státních zastupitelství jako takový, právní úpravu jeho
řízení, personální obsazení a kolísavost individuálních výkonů
státních zástupců co do množství a kvality, jejich aroganci. Výměna
na křesle nejvyššího státního zástupce sama o sobě nic nevyřeší,
odpadnou jen trapné mediální úlety a zneužívání orgánů činných v
trestním řízení k politickým nebo možná dokonce jen soukromým cílům.
Ani to ovšem není zanedbatelné a zejména další vývoj státních
zastupitelství by měl řídit někdo, kdo nemá sklon k zachovávání
„starých poměrů“ a kdo vůbec nevnímá jejich neúnosnost,
naopak je považuje za normu. Pokud se tedy dožadujeme jejího
odvolání, je to proto, že se stupňují výstřelky v jejím chování,
nabývají patologického rázu a překračují meze únosnosti do té míry ,
že by je nevyvážil ani jinak skvělý výkon funkce, který ovšem v jejím
případě postrádáme.
Na počátku
rozvedení výše řečeného Vás musíme upozornit na to, že struktura
našich orgánů činných v trestním řízení v zásadě stále zachovává
stalinistický půdorys, který byl zaveden reformou trestního řádu v
r.1950. Tehdy u nás byl převzetím sovětského vzoru přerušen vývoj
právního řádu a institucí vymáhání práva, odpovídající evropským
tradicím a zvyklostem. Snížila se důležitost resortu justice, což se
projevilo i tím, že funkce ministrů spravedlnosti komunisté
obsazovali v letech 1960-9 představiteli Čs. strany socialistické
(jistě to jako její bývalý člen dobře víte). Trestní řízení se stalo
nástrojem třídního násilí proti zbytkům „vykořisťovatelských“
tříd a ochrany „socialistické“ zákonnosti protiprávního
režimu. Až do té doby vyšetřování trestných činů řídila justice
prostřednictvím vyšetřujících soudců. Státní zastupitelství byla
součástí justice a zastupovala stát při žalobách v trestním řízení.
Reformou z r.1950 byly zrušeny funkce vyšetřujících soudců jako
nadbytečné. Státní zastupitelství se stala součástí mocí výkonné a
změnila se na prokuratury, které měly za úkol vést trestní řízení k
rychlému vynesení rozsudku. Výsledkem bylo snížení objektivity
vyšetřování a soustředění obrovské moci do rukou prokurátorů. Vznikla
těsná vazba mezi prokuraturami a policií. Soustava orgánů činných v
trestním řízení jako celek byla fakticky podřízena vedení KSČ. Na
prokuratury přišli lidé především politicky správně orientovaní, na
jejichž právnickou vyspělost se příliš nehledělo. Byli pečlivě
vybírání, průběžně stále znova prověřováni z hlediska jejich
oddanosti lidově-demokratickému zřízení, soustavně ideologicky
školeni. Víceletá služba ve funkci prokurátora musela proto zanechat
na způsobu myšlení každého jednotlivce nesmazatelné stopy. Vidíme v
tom příčinu nepoužitelnosti většiny postižených v demokratických
poměrech, v nichž by i státní zastupitelství měla vykazovat vyšší,
humánnější úroveň „podnikové kultury“.
Po Listopadu
se sice prokuratury časem změnily ve státní zastupitelství, ale až na
přejmenování a zánik podřízenosti vedoucí úloze KSČ se mnoho
nezměnilo. Někteří příliš zkompromitovaní prokurátoři odešli, ale na
jejich místa částečně přišli soudci, kteří neprošli polistopadovými
prověrkami. Údajně zde našlo uplatnění i několik důstojníků STB a VB,
ale to nemáme doloženo. Státní zastupitelství zůstala nadále součástí
moci výkonné a zvláště na okresní úrovni se zachovaly neformální
těsné vazby s policií. Státním zástupcem se může stát právník, jenž
dosáhl věku 25 let. Dostačujícím kvalifikačním předpokladem je
úspěšné ukončení magisterského studia.Nastavení věkového a
vzdělanostního kriteria ukazuje na podhodnocení významu profese
státního zástupce zákonodárcem. Úřad je silně feminizovaný.
Dědictví
předlistopadové prokuratury je skryto snad ve všech vadách, jež lze
státním zastupitelstvím jako systému a státním zástupcům jako
jednotlivcům vytknout. Má to subjektivní důvod: velká část vedoucích
státních zástupců a jejich náměstků jsou předlistopadoví prokurátoři,
dokonce i vojenští prokurátoři, nebo politicky kompromitovaní soudci,
z nichž mnozí sloužili totalitnímu režimu řadu let. Jsou zvyklí na
poměry a postupy, v nichž pracovali, považují je za normální a
udržují je v instituci, která by měla fungovat úplně jinak, přiměřeně
nárokům výkonu práva v demokratických poměrech. Při výběru nových
pracovníků pak dávají přednost lidem, u nichž lze předpokládat, že se
přizpůsobí zavedeným stereotypům myšlení. Zátěží nejsou jejich
dřívější politické názory, ale oddaná služba protiprávnímu režimu,
která je profesně diskvalifikuje (právník, který dobrovolně slouží
protiprávnímu režimu, či dokonce jeho protiprávnost nerozpoznal, je
absurdum) a psychologické deformace jejich myšlení a z něho
odvozených norem chování, pracovních postupů a zvyklostí. Paní
nejvyšší státní zástupkyně je vzorovou ukázkou údržbáře právního řádu
protiprávního režimu : sloužila 17 let jako prokurátorka ve
specifickém prostředí „rudého“ Kladna. Vztah mezi její
minulostí, svérázným vystupováním a způsobem rozhodování ve funkci je
naprosto zřejmý.
Výhrady vůči
soustavě státních zastupitelství a státním zástupcům jako
příslušníkům profesní skupiny shrnujeme do následujících bodů,
jejichž řazení odpovídá jejich poměrné důležitosti jen přibližně.
Výhrady uvedeme převážně bez konkretizací. V případě potřeby můžeme
každé tvrzení doložit dokumentací skutečného případu.
1. start
Výhradně individuální rozhodování end
Ani u složitých
případů a nejzávažnějších trestních případů není zavedeno kolektivní
(senátní) posuzování věcí, o nichž se vydává usnesení či jemu na
roveň postavené rozhodnutí. Zvyšuje se tím riziko individuálního
pochybení. Jinak nezbytná a zákonodárcem dobře míněná nezávislost
státních zástupců paradoxně stupňuje záporné účinky případného
selhání jedince.
2. start
Informační uzavřenost vůči občanům end
Usnesení a další
sdělení občanům-účastníkům řízení jsou téměř vždy psána
nesrozumitelně a bývají v nich zatajeny okolnosti, důležité pro
pochopení skutečného stavu pojednávané záležitosti. Jde to tak
daleko, že výstupy státních zastupitelství mají mnohdy povahu
neúplného a zavádějícího sdělení. Takto zpracovaná sdělení jsou
nepřezkoumatelná příjemcem či externím kontrolním orgánem.
3. start
Potlačení ústnosti řízení end
Styk mezi stranami řízení a
státním zástupcem mimo soudní síň se děje téměř výlučně písemně,
ústní jednání s obviněným či poškozeným před rozhodnutím o podání
obžaloby či o odložení věci se koná jen výjimečně, a to i tehdy, kdy
by zainteresované straně řízení nečinilo potíže dostavit se k ústnímu
jednání na státní zastupitelství. Státní zástupci se tím vzdávají
možnosti předejít neporozumění písemnému sdělení ústním jednáním se
stranami.
4. start
Nadužívání práva na vyhodnocování podání podle obsahu end
Má-li
státní zástupce zájem nevyhovět požadavku, obsaženém v podání,
vyhodnotí je v rozporu s jeho skutečným smyslem. Takže např. stížnost
na postup nejvyšší státní zástupkyně vyhodnotí „podle obsahu“
jako stížnost proti postupu okresního státního zastupitelství, které
vykonáním pokynů nejvyšší státní zástupkyně bezprostředně vyvolalo
nespokojenost stěžovatele s jejím postupem. V dalším kroku následuje
rozhodnutí o nedůvodnosti stížnosti, protože okresní státní
zastupitelství udělalo jen to, co muselo. Nebo stížnost na zneužívání
policie ministrem vnitra se „podle obsahu“ vyhodnotí jako
stížnost na policisty, vykonávající příkazy ministra. Ta se pak
odloží jako nedůvodná.
Při
vyhodnocování podání podle obsahu se často projevuje neoprávněná
povýšenost státních zástupců nad občany. Státní zástupci si osobují
právo vědět lépe než občan, co se děje v jeho hlavě, co si přeje atd.
Překrucují pak podání občanů do úplných nesmyslů. Např. státní
zástupce vyhodnotí trestní oznámení proti dříve neustanovené skupině
pachatelů závažné hospodářské trestné činnosti jako žádost o obnovu
soudního řízení, v jehož rámci nebyli stíháni, a postoupí oznámení k
projednání soudu, který právě odmítl žádost o obnovu předmětného
řízení. Má tak téměř naprostou jistotu, že podnět bude založen do
uzavřeného soudního spisu, kde ho už nikdy nikdo nenajde, protože
nebude další důvod k nahlížení do spisu.
5. start
Obtížná náprava chybných rozhodnutí státních zástupců end
Za
podmínek, stanovených trestním řádem, se lze ohradit proti
nesprávnému postupu státního zástupce stížností nebo podnětem k
vykonání dohledu nadřízeným. Úprava řízení o stížnostech v jednacím
řádu státních zastupitelství velmi často umožňuje svěřit rozhodování
o stížnosti či podnětu do rukou toho, proti komu stížnost nebo podnět
směřují. Vyjádření nespokojenosti s výsledkem projednání stížnosti
lze vyložit „podle obsahu“ jako opakovanou stížnost,
kterou má státní zástupce právo odložit, aniž by o svém rozhodnutí
informoval stěžovatele, natož své rozhodnutí o odložení věcně
obhajoval. Veškeré rozhodování o stížnostech je individuální,
většinou subjektivní, bez uplatnění zásady přezkoumání stížnosti
např. nějakým kolegiem státních zástupců za účelem vyloučení
individuálních chyb. Zprávy státních zástupců stěžovateli o výsledku
šetření stížnosti mívají vady, uvedené v bodu 2. Občan, který se
příliš houževnatě domáhá svého práva u státního zastupitelství,
získává punc kverulanta, jehož podání se pak odkládají i tehdy, když
v nich uplatňuje nesporné nároky. Státní zástupci pak netlačí PČR k
rychlému objasnění trestného činu, jímž byl stěžovatel poškozen, ale
trestají ho všemožně za drzost, s kterou jim vytrvale připomíná
jejich nemohoucnost.
Pokud státní
zastupitelství 1. instance vydá věcně a právně nesprávné rozhodnutí,
většinou se nepodaří cestou stížnosti či podnětu k vykonání dohledu
dosáhnout meritorního přezkoumání důvodnosti jeho závěrů, protože
orgány, vyřizující stížnost, se zabývají pouze zjišťováním, zda byla
dodržena formální pravidla úředního postupu.
Obecně
projednání stížnosti směřuje téměř vždy zejména k obhajobě vadného
postupu PČR a státních zástupců.
6. start
Neodpovědný vztah k zájmům a nárokům občanů-účastníků řízení end
Dochází k marnému vypršení lhůt, daných státním zástupcům k
provedení úkonů ve prospěch strany řízení. Časté to bývalo v případě
přezkumného řízení ke stížnosti pro porušení zákona, kdy předložení
některých stížností bylo znemožněno tím, že Nejvyšší státní
zastupitelství ČR neprovedlo včas přezkumné řízení a znemožnilo tak
ministrovi podat stížnost.
Ne vždy
využívají státní zástupci možnost prosazovat zájem poškozeného
uplatněním opravného prostředku proti zjevně vadnému rozhodnutí
soudu, ať již jde o odvolání nebo dovolání. Někdy máme dojem, že
dochází ke kompromisní dohodě mezi státním zástupcem a soudem v
neprospěch poškozeného. Známe i případ zmaření dovolání znemožněním
dodržení procesní lhůty.
7. start
Porušování rovnosti občanů před zákonem end
Projevuje se
ve více souvislostech. Vydáním Pokynu obecné povahy č.12 z 19.12.2003
zavedla nejvyšší státní zástupkyně zvláštní režim při vyhodnocování
obsahu trestních oznámení proti policistům, státním zástupcům a
soudcům. Podle ustanovení tohoto předpisu trestní oznámení, směřující
proti příslušníkovi výše zmíněné privilegované kasty kvůli pochybení
při výkonu funkce, které neobsahuje popis konkrétních prvků trestného
činu, není trestním oznámením. Má být vyhodnoceno jako běžná
stížnost, popř. odloženo. Toto ustanovení je nadbytečné, protože
žádné podání, které neobsahuje popis konkrétních prvků trestného
činu, ať směřuje vůči komukoliv, nemůže být vyhodnoceno jako trestní
oznámení. Jeho vyhlášením nejvyšší státní zástupkyní se tak dostalo
privilegované kastě příslušníků orgánů činných v trestním řízení
zvláštního postavení, na které nemají podle ústavy a zákonů nárok.
Orgány činné v trestním řízení se na něj odvolávají a trestní
oznámení proti policistům, státním zástupcům a soudcům, související s
výkonem jejich funkce, bez dalšího zkoumání odkládají nebo
pojednávají jako běžnou stížnost. Přistupují k nim tedy úplně jinak
než vůči neprivilegovaným občanům.
Státní
zastupitelství občas třídí občany na nestíhatelné a ty druhé. Trestní
oznámení proti nestíhatelným se odkládají jako „zjevně
nedůvodná“ bez jediného úkonu trestního stíhání, umožňujícího
prověření údajů v podání. Popřípadě se jimi nikdo nezabývá a
zachovává se o nich mlčení. Tvrzení lze dokladovat na osudech
trestních oznámení proti některým veřejnosti známým osobám. Příkladem
nestíhatelných osob jsou např. JUDr. Stanislav Gross, Mgr. Marie
Benešová, PhDr. Vratislav Šlajer, CSc., stíhatelnými jsou naproti
tomu Vladimír Mlynář a JUDr. Pavel Němec. Můžeme doložit podivnou
neochotu orgánů činných v trestním řízení k trestnímu stíhání i u
běžných občanů.
8. start
Vyvolávání průtahů v řízení end
Dochází k průtahům
trestního stíhání zneužitím vágního vymezení v trestním řádu místní a
věcné příslušnosti orgánů činných v trestním řízení. V okamžiku, kdy
se případ stane z nějakých důvodů přítěží pro příslušné státní
zastupitelství nebo policejní součást, státní zástupce sám z vlastní
iniciativy nebo schválením návrhu PČR rozhodne o předání věci jinému
státnímu zastupitelství či složce PČR. Některé trestní spisy tak
projdou rukama několika státních zastupitelství, až je poslední
článek pod nějakou záminkou odloží. Na konkrétních trestních
případech lze dokladovat průtahy trestního stíhání v rozsahu měsíců
až let, způsobené neúčelným putováním trestní věci od čerta k ďáblu.
Dochází k
průtahům trestního stíhání také pomalým rozhodováním státních
zástupců o stížnostech proti odložení případu. Součet přerušení
trestního stíhání z tohoto důvodu rovněž řádově dosahuje délky více
měsíců a někdy má za následek promlčení věci před ukončením trestního
stíhání.
9. start
Nedůslednost při výkonu dozoru nad PČR end
Státní
zastupitelství produkují v trestním řízení poměrně velký podíl věcně
nesprávných usnesení, jejichž vadnost spočívá na přehlédnutí
pochybení PČR. Zejména na okresní úrovni dohled SZ nad PČR často
zcela selhává. Vadami trpí jak rozhodnutí v neprospěch obviněných,
tak v neprospěch poškozených. V extrémním případě předkládají státní
zástupci obžaloby, které nejsou podloženy výsledky dokazování, nebo
souhlasí s uvalením či prodloužením vazby v případech, kdy nejsou
splněny zákonem stanovené podmínky.
Nedůsledným
výkonem dozoru se státní zástupci stávají spoluodpovědnými za
opakované selhávání PČR. Soustavným odmítáním nesprávných policejních
kroků a rozhodnutí by vytvořili tlak, který by PČR nutil ke zlepšení
úrovně její práce. Naopak smířlivost státních zástupců k nedostatkům
policejní činnosti umožňuje jejich zakořenění.
10. start
Zneužívání nepoučenosti občanů end
Práva občanů bývají
často krácena v důsledku jejich neznalosti trestního řádu. U
některých procesních úkonů zákon ukládá orgánům povinnost poučit
účastníka o jeho právech a povinnostech. I když v uplatnění této
povinnosti občas také dochází k pochybením, aspoň hypoteticky jsou
práva účastníků řízení chráněna. Jsou ale jiné úkony, u nichž tato
povinnost stanovena není a orgány nepoučenosti občanů bezohledně
využívají. Např. běžný občan neví, že v trestním oznámení musí uvést,
že si přeje být vyrozuměn o způsobu vyřízení jeho podnětu. Pokud tak
neučiní a později si dožaduje informace, někdy se skutečně doví jen
to, že nemá na zprávu nárok. Tímto způsobem bývá omezen v možnosti
hájit svá práva.
11. start
Špatné zacházení s obětmi trestných činů end
Státní
zástupci ve své praxi nepřiznávají poškozeným právo na větší
vstřícnost při projednávání jejich věcí, než jakou projevují vůči
pachatelům trestných činů. Tato praxe je neetická zejména vůči
poškozeným, jejichž zájmy utrpěly nedbalostí policie, nedostatečně
dozorované státním zastupitelstvím. Např. poškozený, který se táže na
procesní situaci vyšetřování trestného činu, jehož byl obětí, se může
dovědět, že státní zastupitelství není povinno mu takovou informaci
poskytnout.
12. start
Nedbalý přístup k zastupování před soudem end
Na návěští u
vstupu do soudní síně se neuvádí jméno státního zástupce, který
vystupuje v řízení. Některý účastník se tak jeho jméno nikdy nedoví.
Jsou tím krácena práva účastníků řízení. Např. zná-li účastník jméno
státního zástupce z korespondence, ale nezná jej osobně, je zbaven
možnosti navrhnout na začátku řízení jeho vyloučení pro podjatost.
Obžalobu
často zastupuje státní zástupce, který věc nedozoroval a není autorem
obžaloby. Stává se poměrně často, že přítomný státní zástupce není
obeznámen se spisem. Je pak v průběhu řízení pasivní, popř. uráží
strany řízení tím, že dění sleduje nezúčastněně, příp. podřimuje.
13. start
Neplnění povinnosti stíhat každý trestný čin, o němž se státní
zástupce doví end
V průběhu projednávání obvinění nebo
obžaloby někdy vyjde najevo důvodné podezření na další trestnou
činnost, která není předmětem daného řízení. Mělo by být samozřejmou
povinností zúčastněného státního zástupce iniciovat zahájení úkonů
trestního stíhání. To se však neděje téměř nikdy. Mediálně známým
příkladem z poslední doby je např. kauza „katarského prince“,
v které vyšlo najevo podezření, že by měli být stíháni rodiče
některých zúčastněných slečen pro tr. č. ohrožování mravní výchovy
mládeže podle §217 tr.z. Nic nenasvědčuje tomu, že by státní
zástupce v této věci konal. V jiné kauze jsme dosáhli zahájení
prověřování podezření z trestné činnosti, která vyšla najevo v
průběhu námi sledovaného trestního řízení, až téměř po roce
„přetahování“ se státními zástupci.
Jiným
případem neplnění této povinnosti je odmítání trestních oznámení
proti „nestihatelným“ osobám ve smyslu sdělení v bodě č.
7.
14. start
Shovívavost nadřízených k pokleskům státních zástupců end
Pokud
státní zastupitelství přizná, že při projednávání věci stěžovatele
pochybilo, výjimečně se omluví vedoucí státního zastupitelství. Není
nám znám případ, že by se omluvil autor vadného rozhodnutí, a to ani
v případech, kdy stěžovateli způsobil škodu. Stěžovatel se v
nejlepším případě doví, že byla přijata opatření proti možnému
opakování pochybení, ale nedoví se, v čem měla spočívat. Kárného nebo
pracovněprávního postihu státního zástupce, který ho poškodil, se
nedomůže. Doporučujeme, abyste si nechal předložit od nejvyšší státní
zástupkyně přehled, kolik je ročně podáno důvodných nebo částečně
důvodných stížností proti usnesením státních zástupců či proti jejich
postupu a chování, a kolik pracovněprávních nebo kárných postihů na
ně navázalo.
15. start
Trestněprávní imunita státních zástupců end
Praxe
uplatnění Pokynu obecné povahy č.12 z 19.12.2003 nejvyšší státní
zástupkyně činí téměř nemožným trestní stíhání státních zástupců v
případech, kdy vzniklo oprávněné podezření, že v průběhu trestního
řízení jednali nezákonně. Dostává se jim tak trestněprávní imunity,
na kterou nemají dle ústavy a zákonů nárok.
16. start
Absence preventivních opatření proti opakování vadných rozhodnutí
státních zástupců end
Výsledkem souběhu výše uvedených
patnácti hříchů státních zastupitelství může být bezdůvodné
obtěžování občana úkony trestního stíhání, nezákonné uvalení či
prodlužování vazby, předložení nepodložené obžaloby a dokonce
nespravedlivý rozsudek. To vše jsou hluboké zásahy do života občanů,
které většinou mají povahu porušení jejich základních práv podle
Úmluvy a Listiny. Není zaveden žádný systém periodického
vyhodnocování základních poklesků státních zástupců, které vedly ke
zmíněným škodlivým zásahům do života občanů, a to ani z hlediska
průběžného sledování nejčastějších typů vadných rozhodnutí, ani z
hlediska osobního vývoje jednotlivců.
Výsledkem
souběhu výše uvedených šestnácti hříchů státních zastupitelství je
riziko nespravedlivého postižení občana nesprávným uplatněním
trestního práva. Občan, který se dostal nespravedlivě do postavení
podezřelého, obviněného či obžalovaného, má nicméně naději, že
nezávislý moudrý soud napraví zmatečný postup PČR a státních
zástupců.
Stejné
hříchy jsou současně příčinou toho, že velký počet trestných činů a
jejich pachatelů unikne trestnímu stíhání. Někdy se poškozeným ani
nepodaří dosáhnout řádného stíhání pachatelů, a to z nejrůznějších
důvodů, například: 1. přetížená PČR se brání zahajování nových
případů a státní zástupci se s ní solidarizují 2. PČR nerozpozná v
popisu oznámeného skutku příznaky skutkové podstaty, odpovídající
kvalifikaci dle trestního zákona, a státní zástupce z jakýchkoli
důvodů nerozpozná a nenapraví její právní pochybení 3. trestní
oznámení podá osoba, která je známa jako obtížný stěžovatel, jemuž se
v žádném případě nesmí vyhovět 4. trestní oznámení směřuje proti
osobě, ke které mají orgány činné v trestním řízení vztah zvláštních
sympatií, a proto ji odmítají stíhat 5. policisté nebo státní
zástupci se nechají zkorumpovat. V tomto případě jsou poškození
zbaveni práva na soudní ochranu dle čl.6 odst.1 Úmluvy a čl. 36
Listiny, protože usnesení státních zástupců o odložení věci nebo o
zastavení trestního stíhání nemohou být přezkoumána soudem.
V tom se
projevuje schizofrenní charakter našeho právního prostředí z hlediska
trestního práva. V U.S.A. se odhaduje, že přibližně 12% poprav se
uskutečňuje na základě chybných rozsudků k trestu smrti. Z toho
můžeme přibližně odhadnout, kolik z 19 tis. českých vězňů je za
mřížemi kvůli selhání orgánů činných v trestním řízení. Je ale
současně nutné předpokládat, že patrně ještě větší počet pachatelů
trestných činů nikdo nestíhá a několik tisíc jejich obětí se nikdy
nedočká zadostiučinění.
Za tento
smutný stav nesou z velké míry odpovědnost státní zástupci. Sledujíce
dlouhodobě úroveň jejich práce nepozorujeme vývoj k lepšímu. Přibývá
pouze mediálních úletů a dalších projevů arogance paní nejvyšší
státní zástupkyně. Proto Vám doporučujeme, abyste nekladl odpor
ministrovi spravedlnosti, jenž si přeje ji odvolat. Pan ministr má
nárok na Vaši podporu i proto, že je odpovědný za situaci v resortu.
Nemůže nést odpovědnost, pokud si každý podřízený úředník v resortu
dělá, co ho napadne, a je ve své nekázni podporován zvenčí.
Všimli jsme
si, že Vás za postoj ve sporu mezi nejvyšší státní zástupkyní a
ministrem spravedlnosti pochválil Miloš Zeman. Nepřekvapuje nás to,
protože v době svého politického vzestupu pouze prokázal, že
vnitřněbezpečnostní politice nerozumí. Vyhrál volby díky příslibu
provést akci čisté ruce, ale při jejím provedení hanebně ztroskotal.
Autora myšlenky, Jaroslava Baštu, odklidil na bezvýznamnou pozici
ministra bez portefeuille. Nedal mu moc ani jiné prostředky, aby mohl
myšlenku realizovat. Za jeho působení ve funkci předsedy vlády
nedokázal zabezpečit stabilní řízení resortu
spravedlnosti.Neposkytnutím podpory dvěma odborně zdatným ministrům
spravedlnosti v jejich sporech s justiční lobby jim pomohl k pádu.
Jeho příklad by pro Vás měl být spíše varováním, a to bez ohledu na
to, že zatím neřešíte dlouhodobou stabilizaci resortu justice.
Vzhledem k
závažnosti této problematiky jsme se rozhodli poslat Vám tento dopis
jako otevřený, což znamená, že ho v úterý večer rozešleme sdělovacím
prostředkům, ministerstvu spravedlnosti a některým státním
zastupitelstvím.
S úctou
John
Bok
předseda spolku Šalamoun