Příčina reformy je pro Soud samotný dosti trapná: štrasburskému soudu se totiž přihodilo přesně to, za co sám tak často (a oprávněně) kritizuje soudy členských států včetně českých - štrasburský soud prostě nestíhá, protože je sám zavalen stížnostmi. A protože by bylo opravdu hloupé, aby Soud kritizoval státy za chyby, které sám dělá, bylo třeba nalézt řešení - či přiléhavěji a úderněji: "přijmout opatření" - jak Soud tohoto "balastu" zbavit.
Počátek konce
štrasburského soudu? (Neviditelný
pes)
Pavel
Hasenkopf
Dne 13. května 2004 byl
ve vší tichosti otevřen k podpisu Dodatkový
protokol č. 14 k Evropské úmluvě o lidských právech a základních
svobodách, který podstatným způsobem reformuje způsob jednání
Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku. Ano, to je ona
pověstná evropská "lampárna", kam si stěžují všichni
"kverulanti" i kverulanti. Dodejme, že jde o Soud Rady
Evropy a nemá nic společného s lucemburským soudem, což je pro změnu
Soud Evropské unie. Připravovaná reforma zcela změní tvář
štrasburského soudu a způsobí, že si ve Štrasburku budou vybírat jen
některé případy, ty, které jim budou připadat z nějakého důvodu
zajímavé.
Příčina reformy je pro
Soud samotný dosti trapná: štrasburskému soudu se totiž přihodilo
přesně to, za co sám tak často (a oprávněně) kritizuje soudy
členských států včetně českých - štrasburský soud prostě nestíhá,
protože je sám zavalen stížnostmi. A protože by bylo opravdu hloupé,
aby Soud kritizoval státy za chyby, které sám dělá, bylo třeba nalézt
řešení - či přiléhavěji a úderněji: "přijmout opatření" -
jak Soud tohoto "balastu" zbavit.
Co podstatného tedy
přináší 14. protokol? Přináší celkem pět hlavních změn:
1) Napříště bude moci
tzv. zjevně neopodstatněné stížnosti na porušení lidských práv či
základních svobod odmítat samosoudce. Takovou stížností se nikdo
nebude dál zabývat. Dosud je třeba k takovému rozhodnutí senátu tří
soudců.
2) Protokol nově umožní
prohlásit kteroukoli stížnost za nepřijatelnou též tehdy, pokud
stěžovatel neutrpěl "žádnou výraznou újmu", přestože k
porušení některého jeho základního práva či svobody došlo. I takové
rozhodnutí bude činit samosoudce a takto "vyškrtnutou"
stížností se již nikdo nebude dál zabývat.
3) Tříčlenné senáty
soudců budou moci nově prohlásit stížnost i za zjevně přijatelnou a
bez dalšího o ní kladně rozhodnout, pokud druhově stejné stížnosti
již byly dříve vyřešeny ustálenou judikaturou Soudu. Příklad:
Štrasburský soud opakovaně vytkl např. České republice pomalost a
liknavost soudů a určil odškodnění. Napříště bude moci odkázat na svá
dřívější rozhodnutí a rozhodnout prostřednictvím tříčlenného senátu,
ledaže by konkrétní stížnost byla proti dřívějším něčím specifická,
nová, a tříčlenný senát by proto rozhodl, že ji má posoudit Soud jako
celek. Podobná možnost zatím neexistuje.
4) Smluvní stranou se
bude moci stát i Evropská unie. To zatím Evropská unie nemůže.
5) Soudci budou voleni na
devět let bez možnosti znovuzvolení. Dnes jsou voleni na šest let a
mohou být voleni opakovaně.
Ad 1 a 2) Nikdy není
dobré, aby v poslední možné instanci rozhodoval právní spor
jednotlivec. Může být na některou skupinu sporů "vysazený",
může mít osobní averzi třeba k učitelkám nebo se jednoho dne může
špatně vyspat a bude mít tendenci vše zamítat anebo si prostě jen
špatně přečte spis. Právě tyto vlivy má eliminovat rozhodování ve
skupině. Nadto hranice mezi zjevně neopodstatněnou a jinou stížností
není úplně zřetelná, a je proto vždy subjektivní: co je zjevně
neopodstatněné pro jednoho soudce, může být opodstatněné pro jiného.
A už vůbec není dobré, pokud bude samosoudce takto bez dalšího
zamítat stížnosti, o kterých se bude domnívat, že v nich stěžovateli
nevznikla "žádná výrazná újma". To, že v praxi jednotlivé
případy soudcům připravují jejich asistenti, snad raději rozvádět
nebudu.
Ad 3) Naopak třetí změnu,
novou možnost tříčlenného senátu soudců rozhodnout bez dalšího kladně
o takové stížnosti, ke které již existuje precedens, a tak nejen
odlehčit Soudu, ale i podstatně zkrátit martyrium stěžovatelů, nelze
než uvítat.
Co však překvapí, je, že
k takovému rozhodnutí je třeba kolegia tří soudců. Člověk, dokonce i
právník by čekal, že u postupu, který je protipólem odmítnutí tzv.
zjevně nepodložené stížnosti (body 1 a 2), bude procedura stejná.
Tedy buď že by v obou případech mělo rozhodovat kolegium tří soudců,
nebo že by v obou případech měl rozhodovat samosoudce. Ale není tomu
tak, ve zrychleném řízení v neprospěch stěžovatele stačí rozhodnutí
jediného soudce, ve zrychleném řízení ve prospěch stěžovatele je
třeba soudců tří. Nelze se proto ubránit dojmu, že faktičtí autoři
Protokolu byli vedeni mnohem větší obavou z toho, aby v takovém
zkráceném řízení někdy nedopatřením nebylo rozhodnuto na úkor
žalovaného státu ve prospěch stěžovatele, než obavou opačnou, tedy
aby ve zkráceném řízení někdy omylem nebylo rozhodnuto na úkor
stěžovatele ve prospěch žalovaného státu. Jinými slovy, uměle se zde
posiluje postavení toho účastníka řízení, který je silnější již z
podstaty věci, tedy žalovaného státu, a proti stávajícímu stavu se
oslabuje procesní postavení slabšího účastníka, tedy stěžovatele.
Ad 4) Zakotvení možnosti,
aby se smluvní stranou Evropské úmluvy o lidských právech a
základních svobodách mohla stát i Evropská unie, je reakcí na čl. I-9
již mrtvého návrhu tzv. evropské ústavy, podle kterého měla Unie být
povinna k Úmluvě přistoupit. Otázka, jak to vlastně bylo původně
myšleno, zda tak, že by si občané Unie mohli ve Štrasburku stěžovat
na rozhodnutí třeba Evropské komise či lucemburského soudu, nebo zda
to mělo mít jen čistě ideologický význam typu "podívejte, jak u
nás v Evropě dodržujeme lidská práva", je proto dnes již jen
akademická.
Jen na okraj: Takto to
dopadá, když se v přijetí evropské ústavy vidí jediné možné řešení a
vůbec se předem nepočítá s možností jejího odmítnutí - kdyby se
počítalo a nepřevážilo by nadšené budování nové Evropy, pak by se ve
14. protokolu nepsalo o Evropské unii, ale o Evropských
společenstvích a toto ustanovení by pak mohlo mít svůj význam i v
případě nepřijetí evropské ústavy: alespoň teoreticky by totiž
umožňovalo si ve Štrasburku stěžovat třeba na rozhodnutí Evropské
komise či lucemburského soudu učiněná v rámci tzv. I. pilíře (I.
pilíř = klasické ES, II. pilíř = společná zahraniční a bezpečnostní
politika EU, III. pilíř = policejní a justiční spolupráce EU; II. a
III. pilíř se datují teprve od Maastrichtské smlouvy o založení EU z
roku 1992).
Vraťme se ale ke
skutečnému problému, a tím je zcela reálné přetížení štrasburského
soudu. Bohužel při hledání způsobů, jak mu odlehčit, se odhlédlo od
prvotní příčiny, která tento stav vyvolala. Tou příčinou je Dodatkový
protokol č. 11 z roku 1994, který vstoupil v platnost koncem roku
1998. I ten podstatným způsobem reformoval štrasburský soud: zrušil
jeho Komisi - jakýsi prvoinstanční soud - která do té doby fungovala
právě jako kolektivní filtr. Kdyby se dnes šlo cestou zavedení
nějakého obdobného orgánu, rovnalo by se to přiznání sedm let staré
chyby. Chyby, na které se podílela celá řada těch, kteří dnes
prosazují schválení Dodatkového protokolu č. 14 stejně vehementně,
jako kdysi prosazovali schválení Dodatkového protokolu č. 11.
Dnes tedy štrasburskému
soudu hrozí, že ztratí svůj punc "evropské lampárny",
jakéhosi "soudu posledního odvolání", a stane se klasickou
byrokratickou institucí, kterou více než stěžovatelův lidský osud
bude zajímat, zda jeho kauza je dostatečně zajímavá a podnětná k
vyrobení nového precedentu, který se zapíše do právních dějin a bude
citován ve vysokoškolských právnických učebnicích. Přál bych si,
abych v tomto autorům 14. protokolu křivdil, ale opravdu mám
neodbytný pocit, že to psali lidé, kteří sami v žádném maléru nikdy
nebyli a které stěžovatelé v podstatě obtěžují.
Teprve budoucnost ukáže,
co se ze štrasburského soudu stane, zda 14. protokol zvýší jeho "vliv
a slávu", nebo jej naopak posune blíž k zapomnění. Nepatřím k
těm, kdo věří ve všemocnost a neomylnost institucí, a jeho další osud
mne tedy nechává celkem v klidu. Co mne ale zaráží nejvíc, je
naprosté ticho, které kolem této smlouvy panuje, to, že je
schvalována, jako by šlo o pouhou technickou normu, že se o další
budoucnosti štrasburského soudu u nás vůbec nediskutuje. Kde jsou
nevládní organizace, kde jsou novináři, jak to, že si zatím nikdo
nevšiml? To zase budeme brečet až s křížkem po funuse?
Křivdil bych jedné osobě,
někdo si všiml: byl to prezident republiky Václav Klaus, když odmítl
Dodatkový protokol č. 14 za Českou republiku sjednat a dal svůj
nesouhlas s jeho obsahem zřetelně najevo tím, že 11. března 2005
přenesl jeho sjednání na vládu - tím se z prezidentské smlouvy
jediným škrtem prezidentova pera stala pouhá smlouva vládní. To je
velmi mimořádný postup, který prezident použil vůbec poprvé. V
průvodním dopise tehdejšímu předsedovi vlády současně napsal:
"Domnívám se, že Protokol č. 14, tak jak byl přijat, nejenže
nepovede ke zkvalitnění práce štrasburského soudu, ale omezení
přístupu k němu a předběžná selekce případů samosoudci naopak může
vést až ke snížení úrovně ochrany lidských práv, kterou tento soud
poskytuje. S tím se nemohu ztotožnit. Přesto však nechci bránit
podpisu Protokolu Českou republikou a jeho následnému projednání v
obou komorách Parlamentu, a rozhodl jsem se přenést jeho sjednání na
vládu České republiky."
Poté, co vláda nechala
Protokol podepsat, předložila jej Parlamentu (senátní
tisk 129, sněmovní
tisk 1054). V Senátu zatím prochází hladce jako nůž máslem,
Sněmovna jej má projednávat v 1. čtení na schůzi, která probíhá od
úterý 11. října. Nepochybuji o tom, že vysloví-li obě komory
Parlamentu souhlas s ratifikací, prezident republiky při svém
rozhodování, zda tohoto souhlasu využije a Protokol bude, či nebude
ratifikovat, přihlédne k míře podpory, jaké se Protokolu v Parlamentu
dostane.
Vstup Protokolu v
platnost vyžaduje souhlas všech členských států Rady Evropy. Lze
proto čekat masivní tlak na to, aby souhlas vyslovila Česká
republika.