Radniční a krajské listy nejsou
zdarma, ale za 71 z těchto novin občané
zaplatili 75 mil. Kč ročně (u 29 se náklady nepodařilo zjistit). Ani to není přesné číslo, protoe nezohledňuje mzdové náklady pracovníků úřadu, kteří noviny píí.
Kolikpak rozmlácených chodníků by bylo opraveno za takto naprosto vyhozené peníze???

Tisková
zpráva 12. prosince, 2006
Objektivita
v radničních listech neexistuje, cenzura ano
Najít
v radničních a krajských listech jiné
názory ne jsou názory vedení je téměř
nemoné. V průměru jsou jim věnována alostná
2,6% politické plochy. Noviny vydávané
samosprávami jsou zhusta cenzurovány, 2/3 vydavatelů
polemiku vůbec nepřipoutí. Vedení radnic a krajů
polapávají ústavní práva svobody
projevu, svobodné soutěe politických i účasti
na správě věcí veřejných, a to ve za peníze
občanů. Takové jsou výsledky průzkumu radničních
listů, které realizovalo sdruení Oivení ve
spolupráci s Otevřenou společností a Iuridicum
Remedium.
V rámci projektu
Radniční listy bez cenzury se analyzovalo 500 čísel
na 7187 tiskových stranách, vdy po pěti číslech
u kadého ze 100 různých listů vech krajů a
výběru měst i obcí v ČR. Čísla z období
duben-říjen 2006 musela být zároveň dostupná
na webových stránkách. Výběr obcí
odpovídá statistickému vzorku ČR.
Zkoumaná
periodika jsou značně různorodá. Reklama v průměru
zahrnuje 10,6% plochy, i kdy u některých není ádná,
jinde a 73% plochy. Větinou se jedná o měsíčníky,
vydávají se i týdeníky. I v počtu
stran se značně lií, od 1 do 60 s průměrem 14,4
strany. V 79% jsou distribuovány zdarma, placené
číslo stojí průměrně 6,40.- Kč. Zdarma je ale
slovo zavádějící. Celkem občané za 71 z
těchto novin zaplatili 75 mil. Kč ročně (u 29 se náklady
nepodařilo zjistit). Ani to není přesné číslo,
protoe nezohledňuje mzdové náklady pracovníků
úřadu, kteří noviny píí.
Hodnotícím
kritériem plurality politického obsahu periodika je
Index RůznOsti Názorů (IRON). IRON
představuje poměr vech politických sdělení k
těm z nich, která jsou sdělením
odliným od názoru radnice, tj. vládnoucí
koalice. Politická plocha tvoří v průměru 39%
plochy periodik (max 90% - min 1%). Více jak dvě třetiny
vydavatelů se snaí tvářit tzv. apoliticky tím,
e odstraňují polemiku. Odstranění polemiky
ale nepřináí apolitičnost, právě naopak.
Politizace se tak posílí, jedna část názorů
je cenzurována a vyřazena ze svobodné soutěe.,
podotýká k tomu Oldřich Kuílek. Je
třeba si uvědomit, e i suchá zpráva o rekonstrukci
náměstí mluví o politickém rozhodnutí
na místní úrovni a i k němu má
veřejnost právo na informace alternativní, zejména
o protinávrzích, diskusi a variantách.,
dodává poradce pro otevřenost veřejné správy,
který metodu měření IRON
zavedl.
Jiné,
k radnici nesouhlasné názory, se objevily jen ve
zhruba čtvrtině čísel (27% čísel). Průměrný
IRON
dosahuje pouhých 2,6% z politické plochy v
periodiku. Pokud nepřihlédneme k periodikům, v nich
alternativní názory vůbec nenalezneme, pak IRON
průměrně dosahuje 5,4 % plochy.
V průměru 41% článků
je redakční text, který je proradniční,
zatímco v nesouhlasné podobě k radnici se
redakce vyjádří jen v 5% článků. Redakce
jsou na radnicích tedy zcela závislé.
Nejvyí
IRON
(44%) dosáhl zpravodaj Rychnova u Jablonce n. Nisou, a to
předevím díky rozsáhlé otevřené
diskusi o záměru postavit větrné elektrárny
(viz příloha 1).
IRON
vyjadřuje jen přítomnost alternativních názorů,
větí část periodik je vak vůbec neobsahuje.
Proto bylo nutno zavést dalí kritérium
Souhrnný Index Cenzury. S!C
kumuluje nadprůměrnou četnost zmínek a fotek starosty,
proradničních sdělení, a naopak k dobru
přičte dosaený IRON.
Z hlediska S!C
dopadly nejhůře noviny Ústí nad Labem a skupina
krajských listů (viz příloha 2).
Radniční
a krajské listy se sice jako noviny tváří, jsou
vydávány s veřejnou autoritou radnice za veřejné
peníze, ale nesplňují ani základní
principy média veřejné sluby. Občan se předevím
vůbec nedozví, jaké jsou návrhy a názory
opozice, co je na celostátní úrovni
nemyslitelné. Polemiku o připravovaných rozhodnutích
nebo názorovou pluralitu také nenajdete. Typické
jsou sebechvalné články oslavující
úspěchy starostů a radních. Průměrně se o
starostovi (hejtmanovi či primátorovi) dočtete v jednom
čísle 7krát a uvidíte ho aspoň 2krát.
Rekord v sebeprezentaci dobyl současný primátor
Ústí nad Labem se 69 zmínkami v jednom 16ti
stránkovém předvolebním čísle, spolu se
17 fotografiemi. (Taková malá kampaň za veřejné
prostředky.)
Otázkou zůstává,
zda mají samosprávy vůbec noviny vydávat. Snaha
informovat občany je jistě chvályhodná, způsob
realizace nikoli. V případě krajů a velkých
měst tuto slubu mohou zajistit konkurující si
soukromé regionální noviny. Jinak je tomu u toho
typu informací, které by soukromé noviny asi
nepřinesly, a zejména u malých obcí. U malých
vydavatelů (do 2000 výtisků) vak výzkum prokázal
vyí pluralitu názorů.
Zákony
o obcích a krajích nařizují pečovat o potřeby
vech svých občanů, tedy ířit za veřejné
peníze informace odpovídající jen části
voličů je protiprávní. Podrobnějí úprava
pro tyto tiskoviny vak v postatě neexistuje. Inspiraci tak
můeme čerpat z úpravy pro Českou televizi, ČTK a
Český rozhlas. Ani to ale není důvod pro nedodrování
Ústavy. Právnička Helena Svatoová z IuRe
uvádí: Radniční listy mohou obohatit
veřejný ivot a poslouit jako platforma pro zapojení
občanů do rozhodování o věcích veřejných,
ale jen v tom případě, e budou respektována
ústavní práva a principy veřejnoprávnosti.
To se zatím naprosto neděje.
Na základě průzkumu tým
doporučil pro vydávání periodik samosprávami
jak organizační opatření, tak Kodex dobrého
radničního periodika, který obsahuje i Desatero
základních pravidel. Mezi ně patří ustavení
redakční rady jako výboru zastupitelstva se členy
z řad zastupitelů a občanů, nikoli vak radních.
Periodikum se nemá stavět k činnosti vedení
radnice nekriticky. Redakční rada dává základní
pravidla pro periodikum, konkrétní náplň je
vak v kompetenci redakce. Ta je povinna vynakládat
úsilí k získávání
alternativních názorů, informuje nejen o přijatých
rozhodnutích, ale i o protinávrzích, stejně
jako o budoucích rozhodnutích, včetně poskytování
návodu pro veřejnost, jak se k nim vyjádřit a
jak je ovlivnit.
Pokud
se samospráva rozhodne noviny vydávat, pak musí
dodrovat pravidla média veřejné sluby: poskytovat
objektivní a nestranné informace potřebné ke
svobodnému utváření názorů, spolu s
aktivním vyhledávání alternativních
názorů a zveřejňování vech názorových
proudů, včetně těch kritických. Pokud si na takové
noviny samospráva netroufá, neměla by je vydávat.,
dodává Lenka Petráková, koordinátorka
projektu.
Kontakty:
Lenka
Petráková, Oivení
Mobil:
724 011 102
E-mail: verejne@ecn.cz
|
Oldřich
Kuílek, Otevřete.cz
Mobil:
602 358 808
|
Helena
Svatoová, IuRe
Mobil:
776 890 170
E-mail:
iure@iure.org
|
Příloha
1:
Příloha 2: pořadí podle souhrnného
indexu cenzury (S!C,
kumuluje četnost zmínek a fotek starosty, proradničních
sdělení a IRON. Hodnota IRON vyjádřena značkou)